چطور برای مسیر شغلی خودمان برنامه داشته باشیم؟

1398/10/14 7:02 PM - 4 سال قبل


مسیر شغلی فرآیندی است که یک کارمند توسط آن در یک سازمان برای مسیر شغلی و توسعه حرفه‌ ای خود یک نقشه راه ترسیم می کند. ترسیم مسیر شغلی شامل درک این مسائل می شود که یک کارمند به چه دانش، مهارت ها، خصوصیات شخصی و تجربه‌ هایی نیاز دارد تا بتواند حرفه خود را با موفقیت به جلو پیش ببرد یا به واسطه آن‌ ها ترفیع رتبه بگیرد و به بخش بهتری منتقل شود.

ترسیم مسیر شغلی ملزم این است که کارمند به اهداف، مهارت ها، دانش لازم، تجربه و ویژگی های شخصیتی خود نگاهی صادقانه داشته باشد.

یک کارمند باید برنامه داشته باشد تا بداند برای هر کدام از این بخش ها باید به چه قابلیت هایی برسد و بنابراین بتواند مسیر شغلی خود را به جلو پیش ببرد.

لیست تست های خودشناسی

شما برای موفقیت به خودتان یک برنامه مسیر شغلی مدیون هستید!

آیا از مزایای یک برنامه مسیر شغلی دقیق و طراحی شده که کارفرمای شما از آن حمایت کند آگاه هستید؟

 ایجاد یک مسیر شغلی یا ترسیم مسیر شغلی یک بخش مهم از مدیریت حرفه شما در طول زندگی است.

یک برنامه مسیر شغلی همچنین یک عامل بسیار مهم در برنامه ریزی توسعه عملکرد Performance Development Planning که به اختصار PDP نامیده می شود، است که در آن سرپرست و کارمندانی که باید گزارش دهند با یکدیگر دیدار می کنند تا در مورد فرصت های توسعه کارمند بحث کنند و برای آن برنامه ریزی کنند.

PDP چون مکتوب است و باید با سرپرست در میان گذاشته می شود اهمیت دارد و به طور کلی سازمان ها توسط آن کارآمدی شرکت خود را پیگیری می کنند و بهتر است به صورت منظم یا حداقل هر چهار ماه یک مرتبه بررسی می شود.  

سنجش عملکرد در بعضی از سازمان ها همچنین یک فرصت برای ترسیم مسیر شغلی است. علاوه بر این سازمان ها به این قضیه به عنوان یک فرآیند رسمی نگاه می کنند و حمایت خود را از آن نشان می دهند.

مسیر شغلی در برگیرنده مقصد مطلوب کارمندان و مراحل، تجربه و توسعه ای است که او برای پیشرفت در این مسیر به آن ها نیاز خواهد داشت.

یک مسیر شغلی خوب و دست چیده شده به کارمند حس هدایت می دهد، مسیری که در آن پیشرفت حرفه خود را ارزیابی کند و فرصتی که توسط آن بتواند طی این مسیر به اهداف شغلی خود برسد.

توسعه یک مسیر شغلی در سازمانی که یک فرآیند PDP دارد ساده تر است و بیشتر تحت حمایت قرار می گیرد یا در سازمانی که به صورت موثر عملکرد را می سنجد یا فرآیند برنامه ریزی شغلی دارد.

گرچه می توانید به عنوان یک کارمند فردی برنامه مسیر شغلی خودتان را داشته باشید. شما در جایگاهی هستید که این مسیر شغلی بیشترین اهمیت را برای شما دارد. شما شایسته یک برنامه مسیر شغلی کاملا فکر شده هستید.

نحوه توسعه یک مسیر شغلی

می توانید با نگاه به شغل یا شغل های مطلوب خود در سازمانتان یک مسیر شغلی طراحی کنید. سپس، مسیری را در نظر بگیرید که با کمک مدیر و سرپرستتان و کارمندان بخش منابع انسانی، محتمل ترین مسیر برای دستیابی به اهداف مطلوبتان است.

در نظر بگیرید دستیابی به شغلی که دوست دارید ممکن است نیاز به جا به جایی بین دپارتمان ها و ارتقاء رتبه شغلی در این مسیر داشته باشد تا بتوانید به هدف خود برسید.

رسیدن به هدف مطلوبتان همچنین شما را ملزم به توسعه مهارت ها، پیگیری فرصت های توسعه کارمند و دستیابی به تجربه های خاصی می کند که باید در طول پیشرفت در مسیر شغلی خود در سازمان به دست آورید.

کمک های مربیگری سرپرستتان یا مشورت با یک کارمند با تجربه تر و کارمندی که در چارت سازمانی در رتبه بالاتری از شما قرار دارد، یقینا به شما کمک خواهد کرد.

در توسعه یک مسیر شغلی به چه نکات بیشتری باید دقت کرد.

زمان توسعه برنامه مسیر شغلی خود باید به نکات بیشتری دقت کنید.

1. باید در مورد شغل های مطلوب و اهداف شغلی خود تصمیم قاطع بگیرید.

با آن که کمک مربیان و مشورت سایرین ممکن است به شما کمک کند به چندین گزینه شغلی ممکن برسید، وظیفه شما خارج از محیط کار بررسی کامل شغل مورد نظرتان است. می توانید به صورت آنلاین به دنبال اطلاعات مهم شغل تان بگردید و از تست های شغلی موجود استفاده کنید.

2. برنامه مسیر شغلی خود را به صورت مکتوب در آورید.

اگر به اندازه کافی خوش شانس هستید که در سازمانی کار کنید که یک فرآیند توسعه شغلی یا عملکرد کارمند دارد، این برنامه مکتوب یک بخش مهم آن است. اگر چنین فرآیند هایی دیده نمی شود، برنامه مسیر شغلی خود را به صورت مکتوب در آورید و با سرپرستتان، بخش منابع انسانی و افراد دیگری که درگیر آن هستند در میان بگذارید.

نوشتن اهدافتان یک بخش مهم برای دستیابی به آن ها است.

لیست تست های خودشناسی

3. شما صاحب برنامه مسیر شغلی تان هستید.

شما می توانید از کمک سایرین استفاده کنید ولی خودتان تنها فردی هستید که به پاداش های پیگیری یک مسیر شغلی برنامه ریزی شده دست پیدا می کنید. شما مسئول پیدا کردن یک مربی، ارائه درخواست برای قبول جایگاه های شغلی خالی داخل سازمان و توسعه مهارت ها و تجربه های لازم برای دستیابی به اهدافتان هستید.

هرگز این حقیقت مهم را فراموش نکنید: شما صاحب برنامه مسیر شغلی تان هستید. هیچ کس دیگری به اندازه خود شما برای آن اهمیت قائل نمی شود.

چطور از توسعه و برنامه ریزی موثر یک مسیر شغلی موثر حمایت کنید

کارمندان می خواهند فرصت های بعدی خود در شرکتشان را ببینند و درک کنند. این قضیه به ویژه برای کارمندان بلند پرواز مهم است که فرصت های توسعه شغلی را می خواهند و انتظار دیدن آن ها را دارند تا در محیط کار انگیزه و رضایت باطنی داشته باشند.

یک برنامه مسیر شغلی که به خوبی در مورد آن فکر شده است یک بخش کلیدی در تعهد کارمند به سازمان و افزایش نرخ حفظ کارمند در شرکت است. یک سازمان در توانایی کارمندان خود برای توسعه یک مسیر شغلی با اعلام شفافانه این نکات سهیم است که چه دانش ها، مهارت ها، تجربه ها و پیش نیازهای شغلی برای رسیدن به جایگاه های مختلف در شرکت لازم است.

کارمندان به کمک این اطلاعات می توانند برای شغل ها و فرصت های گوناگون برنامه ریزی کنند و آماده شوند.

سازمان با فراهم سازی دسترسی به فرصت ها و اطلاعات زیر از کارمندان خود در توسعه و پیگیری یک مسیر شغلی پشتیبانی می کند.

  • توصیف شغل
  • مشخصات شغل
  • شایستگی های مورد نیاز
  • یک فرآیند درخواست شغل داخلی پاسخگو
  • دسترسی به کارمندانی که در حال حاضر آن کار را انجام می دهند.
  • کلاس های آموزشی
  • فرصت های توسعه در حین کار
  • مربیگری
  • ترفیعات
  • انتقال به دپارتمان های دیگر یا سازمان جدید با همان مزایا، حقوق و مسئولیت ها
  • قرارگیری در کنار یک کارمند با تجربه که آن کار را انجام می دهد و یادگیری از او.
  • یک فرآیند برنامه ریزی جانشینی رسمی
  • کمک سرپرست به شکل مربیگری

لیست تست های خودشناسی

 هر کارمند با دسترسی به این سیستم ها و فرآیند ها باید فرصت تعقیب یک مسیر شغلی را داشته باشد.


شخصیت شناسی توسعه فردی مصاحبه و استخدام مدیریت مسیر شغلی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.