براساس تیپ اینیاگرام کدام مهارت ها را توسعه دهید تا یک رهبر مشارکتی مدرن باشید

1401/07/15 4:26 PM - یک سال قبل


در عصر مدرن تعریف رهبری عالی تغییر کرده است. در گذشته، تعریف رهبر کسی بود که مسئولیت قبول کند، مدیریت جریان اطلاعات و فرآیند کنترل شده را به عهده داشته باشد و فردی که بتواند اتفاق ها را رقم بزند و بر افرادی که وظایف به آن ها موظف شده است، نظارت داشته باشد.

طی چند دهه گذشته این تعریف تغییر کرده است. به جای تمرکز به تخصص فنی، توانایی مدیریت افراد به اولویت تبدیل شده است. خواه سبک مدیریت از نوع رهبری خدمتگذار، مدیریت مشارکتی یا رهبری مشارکتی باشد، تمرکز تمام آن‌ها روی مدیریت افراد است تا مدیریت فرآیند.

تمرکز مدیریت مشارکتی بر توسعه یک سری مهارت ها در افراد است مانند تفویض وظایف، کوچینگ، حل برخوردها و مشکلات و ایجاد یک فضای کاری مثبت. این مهارت ها ما را ملزم می کنند که درک کنیم انسان ها به طور کلی چطور کار می کنند. یعنی چطور رشد و توسعه می کنند، چطور به چالش ها واکنش نشان می دهند و چطور به پتانسیل خود می رسند.

رهبری مشارکتی فضایی را فراهم می کند تا افراد بتوانند تمام وجود خود را از جمله احساساتی که دارند، در محیط کار به نمایش بگذارند. اما ما تنها زمانی می توانیم باعث شویم افراد بهترین خود را در کار بگذارند که ابتدا خودمان را درک کنیم.

ما باید بدانیم چطور روی سایرین تاثیر می گذاریم، چه چیزهایی برایمان ارزش هستند یا نیستند. از طرفی باید بدانیم از نظر عاطفی نسبت به موقعیت های مختلف چطور واکنش نشان می دهیم. چون نمی توانیم تا زمانی که بفهمیم چطور احساسات و واکنش خود را مدیریت کنیم، به سایرین کمک کنیم واکنششان را کنترل کنند.

این موضوع یکی از دلایلی است که چرا مدیریت سنتی به بقای خود ادامه می دهد، چون یادگیری مهارت های فنی به مراتب آسان تر از وقت گذاشتن و درک خودمان است. در چنین شرایطی است که اینیاگرام مفید می تواند باشد.

آگاهی از تعصب ها و گرایش هایمان می تواند به ما کمک کند حواسمان به آن ها باشد و ساده تر با آن ها کنار آییم. همچنین به ما کمک می کند نسبت به افرادی که نگرانی های آن ها را کاملا درک نمی کنیم، مهربان تر باشیم.

از طرفی به ما کمک می کند از حالت های پیشفرض خود فراتر پیش برویم و تا جای ممکن به عنوان انسان و مدیر، بهترین خود باشیم. در ادامه همراه ما باشید تا بگوییم براساس تیپ اینیاگرام خود چه مهارت هایی را باید توسعه دهید تا یک مدیر مشارکتی مدرن و عالی باشید.

پیش از خواندن این مطلب می توانید با شرکت در تست اینیاگرام تست و تایپ، از تیپ اینیاگرام خود مطلع شوید و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

چطور هر تیپ اینیاگرام می تواند مدیریت مشارکتی خود را بهبود بخشد

همانطور که ممکن است تصور کنید، تیپ های 3 و 8 اینیاگرام بیشتر مناسب سبک های مدیریتی سنتی بوده و تیپ های 9، 2 و 6 بیشتر برای مدیریت مشارکتی مناسب هستند. اما هر تیپ اینیاگرام می تواند سازش یابد و هر تیپ مهارت های مهمی دارد که به کار می گیرد و همچنین حوزه های کلیدی مهمی که می توانند در آن بهتر شوند.

تیپ 1 اینیاگرام – آرام و چابک تر شوید

تیپ یکی ها به عنوان رهبر، هدف خود را روی تعالی و بهترین بودن می گذارند. آن ها مطمئن می شوند که تیم های آن ها بهترین خروجی را دارند و تمرکز خود را روی بهبود و پیشرفت دائم می گذارند. آن ها همه چیز را به صورت واضح برای تیم خود مطرح می کنند و اعضای تیم از انتظارها و برنامه ها به خوبی آگاه هستند.

آن ها با توجه به این که الگوی خوبی هستند و براساس صداقت و درستی عمل می کنند، الهام بخش سایرین برای دستیابی به استانداردهای بالا هستند. رهبران تیپ یک می توانند همچنین خشک، انتقادکننده و با رفتار مدیریت خرد باشند، حتی اگر خودشان آن را متوجه نشوند. گاهی آن ها سعی می کنند کاری را که در حال انجام است بهبود بخشند و بیش از حد به جزئیات دقت کنند.

آن ها ممکن است از سایرین نیز چنین انتظاری داشته باشند و آن ها را تحت فشار قرار دهند که زیاد کار کنند تا به استاندارهای غیرممکن برسند. با این حال افراد با تیپ یک باید یاد بگیرند آرام باشند و یاد بگیرند که گاهی چابکی از کمال مهمتر است.

آن ها باید با بخش بازیگوش خود در تماس باشند و اجازه دهند فضای کار کمتر سختگیرانه باشد تا بین کار و بازی تعادل بهتری را ایجاد کنند.

تیپ 2 اینیاگرام – اجازه دهید سایرین مسیر خود را پیش بروند

افراد با تیپ 2 به عنوان رهبر، تمرکز خود را برای بودن در کنار اعضای تیمشان می گذارند. این تیپ شخصیتی شنونده خوبی است و از نظر عاطفی از افراد پشتیبانی می کند تا آن ها بتوانند به شیوه های مختلف با شرایط مقابله کنند.

این دسته از رهبران رفتار خونگرم و شخصی دارند و به روابط و نیازهای سایرین بیشتر توجه می کنند. با این حال رهبران تیپ 2 برای این که احساس کنند به آن ها نیاز است، خودشان را در مرکز هر فرآیند و کاری قرار می دهند.

آن ها ممکن است به صورت گزینشی افراد را ستایش کنند و زمانی که نیاز به استفاده از یک رویکرد حرفه ای تر باشد، رفتار دوستانه را در پیش گیرند. تیپ دویی ها باید از میل باطنی خود برای مورد نیاز بودن، آگاه تر باشند.

آن ها با درک احساسات و نیازهای خود می توانند چیزی را که نتیجه نمی دهد به بحث بگذارند، بیشتر دیدگاه سایرین را بپذیرند و به اعضای تیمشان اجازه دهند مسیر خود را در پیش گیرند.

تیپ 3 اینیاگرام – آهسته عمل کرده و تفویض وظایف کنید

افراد با تیپ 3 به عنوان رهبر عملگرا، مصمم، کارآمد و مسئول هستند. آن ها رفتاری رقابتی و هدف گرا دارند و الهام بخش تیم خود برای تمرکز روی برنده شدن و خوب به نظر رسیدن در حین آن، خواهند بود. آن ها می توانند بابت دستاوردهایی که می توان به دست آورد، الهام بخش سایرین باشند.

با این حال آن ها می ترسند که اگر در بطن و محور کار نباشند، تمام پروژه با شکست روبرو شود و از هم بپاشد. بنابراین در تفویض وظایف یا اجازه به دیگران که بدرخشند، مشکل دارند. از طرفی اگر اشتباهی رخ دهد، به نحوی تیمی خود را سرزنش می کنند که خودشان را از حس شکست دور نگه دارند.

بنابراین افراد با تیپ 3 باید بیشتر به ارزش ها و احساسات خود دقت کنند. آن ها با آهسته عمل کردن و کند کردن ریتم خود می توانند از نقش و سهمی که سایرین می توانند داشته باشند و نحوه کمک به رشد آن ها، لذت ببرند.

زمانی که آن ها خود را از ماجرا به عنوان ستاره اصلی حذف کنند، می توانند تیم را کنار یکدیگر جمع کنند و فضای بیشتری برای پروژه های مشارکتی به وجود آورند.

تیپ 4 اینیاگرام – تمرکز خود را روی نتایج بگذارید

افراد با تیپ 4 اینیاگرام در مقام رهبر افرادی نوآور و خلاق هستند و رویایی واضح دارند. آن ها می توانند چیزهایی را خلق کنند که کسی تا به حال به آن فکر نکرده است و می خواهند ظاهر و عملکرد آن چیز خاص باشد.

تعداد کسانی که در نقش های رهبری قرار می گیرند و تیپ 4 دارند، کم است. اما زمانی که آن ها مدیر باشند، افراد را با هل دادن به بیرون از ناحیه امنشان، به چالش می کشند تا بهترین خود باشند.

هیچکس از توانایی تیپ چهاری ها در بیان احساسات صحبت نمی کند. اگر آن ها «روحیه خوبی نداشته باشند»، تیم هایشان ممکن است ندانند چطور به آن ها نزدیک شوند. اما این دسته از رهبران می توانند احساسات را در محیط کار جاری کنند و مشکلاتی را که سایرین از آن ها می ترسند رفع کنند که هر دو این موارد به نفع توانایی اعضای تیم برای کار کردن در کنار یکدیگر خواهد بود.

افراد با تیپ چهار از ایجاد تعادل بین هوش عاطفی خود و انعطاف پذیری در مورد رویای خلاقانه ای که دارند، نفع می برند. آن ها باید تلاش کنند عملگراتر باشند و تمرکز خود را روی نتایج و چیزی که جواب می دهد، بگذارند.

تیپ 5 اینیاگرام – با اشتیاق ارتباط برقرار کنید

تیپ پنجی ها به عنوان رهبر، دید کلی به ماجرا دارند و تصویر بزرگ را می بینند و در یک حوزه یا زمینه فنی دانش تخصصی دارند. آن ها متواضع هستند، خود را دست کم می گیرند و با بحران ها با آرامش برخورد می کنن.

آن ها برای خودکفایی ارزش قائل می شوند و به افراد اجازه می دهند به شیوه ای که دوست دارند، کار کنند. گرچه این افراد در تصمیم گیری می توانند کند عمل کنند و تیم ها به واسطه اقدام به عمل نکردن، عصبانی می شوند.

افراد با تیپ 5 همچنین می توانند از کار زیاد کلافه شوند که همین موضوع سرعت آن ها را در تفویض وظایف و هدایت تیم کم خواهد کرد. آن ها ممکن است اطلاعات کافی را در اختیار تیم خود برای عمل کردن قرار ندهند.

زمانی که تیپ پنجی ها اطلاعات بیشتری را در اختیار تیم خود بگذارند و با اشتیاق بیشتری با آن ها ارتباط برقرار کنند، اعضای تیم از این موضوع نفع می برند. همچنین زمانی که افراد با تیپ 5 فراتر از ایده پردازی عمل می کنند و تمرکز خود را روی اقدام کردن و دست به عمل زدن می گذارند، برای تیم مفید خواهد بود.

تیپ 6 اینیاگرام – به خودتان اعتماد داشته باشید

افراد با تیپ 6 اینیاگرام به عنوان رهبر کاملا متعادل هستند. آن ها می توانند نگرش خود از تصویر بزرگ را به جزئیات تغییر دهند یا برعکس و بین نه و بله گفتن و بودن در کنار سایرین بدون بیش از حد تحمیل کردن خود به آن ها، تعادل برقرار کنند.

آن ها بسیار شفاف ارتباط برقرار می کنند و می خواهند افکار خود در مورد یک موضوع را با سایرین در میان بگذارند. گرچه آن ها به سختی می توانند طبیعی رفتار کنند و ممکن است با ترس ها و اضطراب های خود به سایرین استرس بدهند.

از طرفی ممکن است در اعتماد به تیم یا رئیس خود مشکل داشته باشند و سوال زیاد بپرسند تا در مورد افرادی که با آن ها کار می کنند، احساس اطمینان و امنیت بیشتری داشته باشند. افراد با تیپ 6 اینیاگرام باید به نکات قوت، قدرت و جایگاه خود اعتماد داشته باشند. برای آن ها مفید است که تمرکز خود را روی نتایج مثبت بگذارند، پیروزی ها را جشن بگیرند و بابت چیزی که نتیجه و جواب می دهد، قدردان باشند.

تیپ 7 اینیاگرام – ادامه دهید حتی زمانی که خسته کننده و حوصله بر است

افراد با تیپ هفت به عنوان رهبر، افرادی الهام بخش، خوشبین و جذاب هستند. آن ها با همه به یک شکل رفتار می کنند و محیط کار مثبتی را به وجود می آورند. آن ها تیم را تشویق می کنند تا ایده های جدید را مطرح کنند و نگاهی متفاوت به شرایط داشته باشند.

گرچه تیپ هفتی ها زمانی که اوضاع بر وفق مراد نیست یا نتیجه نمی دهد، به تقلا می افتند. آن ها از ارائه بازخور خودداری می کنند، واضح حرف نمی زنند یا بیش از حد مثبت می نگرند. همچنین در انجام وظایف روتین مدیریت به چالش می افتند.

تیپ هفتی ها باید به موارد منفی نیز مانند مثبت نگاهی داشته باشند. آن ها باید بدانند چه زمانی از طوفان فکری و ایده نگری به اولویت بندی تغییر نگرش دهند. از طرفی باید ادامه دهند، خواه ادامه یک پروژه جدید باشد یا وظایف تکراری که یک مدیر ملزم به انجامشان است.

تیپ 8 اینیاگرام – صبور باشید و گوش دهید

تیپ هشتی ها به عنوان رهبر، کارها را به طرز عالی به سرانجام می رسانند. آن ها سریع وارد عمل می شوند و انجام دادن را نسبت به تحلیل کردن، در اولویت قرار می دهند. همچنین می توانند شجاع باشند و الهام بخش اعضای تیم در انجام کارهای جسورانه شوند تا تاثیرگذاری خود را افزایش دهند.

با این حال، چالش آن ها آهسته بودن و گوش دادن به دیدگاه های دیگران است. میلشان به قاطع بودن و سریع عمل کردن باعث می شود که تیم برای تصمیم گیری وابسته به آن ها باشد که در نهایت سرعت تیم و تاثیرش را کم خواهد کرد.

تیپ هشتی ها باید با آسیب پذیری خود کنار آیند که اجازه می دهد آهسته تر باشند و بیشتر با آسیب پذیری های سایرین در تماس قرار گیرند. این موضوع به آن ها کمک می کند صبورتر باشند و در همان عین که بسیار تاثیرگذار هستند، به دیگران گوش کنند.

تیپ 9 اینیاگرام – دیدگاه ها و نظرات خودت را بیشتر ابراز کنید

افراد با تیپ 9 اینیاگرام به عنوان رهبر شنوندگانی عالی هستند. آن ها باعث می شوند افراد احساس شنیده شدن و سهیم بودن کنند که به ایجاد یک محیط کاری مثبت و امن کمک خواهد کرد.

آن ها صبور هستند، وضعیت اوضاع در دراز مدت را می بینند و به افراد اجازه می دهند کارها را به شیوه خود پیش ببرند. همچنین به رسیدن به توافق جمعی و حل مشکلات و برخوردها کمک می‌کنند.

با این حال، چالش آن ها این است که از کسی که عملکرد بهتری دارد تحسین کنند یا به افرادی که در تقلا و تلاش هستند، بازخورد خود را بدهند. چون ترجیح می دهند با همه به یک شکل عمل کنند.

آن ها دیدگاه خود را در مورد کاری که باید انجام شود بیان نمی کنند اما زمانی که اوضاع طبق مراد میل و دلخواهشان پیش نرود، عصبانی می شوند. تیپ نهی ها زمانی رهبرانی بهتر می شوند که دیدگاه ها و نظرهای خود را به اشتراک بگذارند و برای تیم تصمیم گیری کنند.

بسیار مفید خواهد بود اگر آن ها بتوانند خشم خود را مدیریت کرده و از آن برای فراهم کردن شرایط بهتر برای هدایت تیم استفاده کنند.

سخن نهایی

اگر یک رهبر عالی هستید یا تصمیم دارید نقش رهبری را قبول کنید، وقت آن است که در مورد سبک رهبری خود خوب فکر کنید. مطالبی را که در بالا در مورد سبک رهبری 9 تیپ متفاوت اینیاگرام گفتیم بررسی کنید تا ببینید کدام یک بیشتر یا کمتر با سبک دلخواه شما همخوانی دارد.

زمانی که بتوانید تعصب‌ ها و سوگیری های خود را متوجه شوید، می توانید روی آن ها کار کنید. با آن که هر تیپ اینیاگرام نقاط قوت خود را دارد، اما هرچه بیشتر به آن ها تکیه داشته باشیم، واقعا کمتر تاثیرگذار و موثر خواهیم بود.

بنابراین از اطلاعات بالا استفاده کنید تا فراتر از محدودیت های سبک پیشفرض رهبری خود پیش بروید و تلاش کنید حتی نسخه ای بهتر از خود باشید. در مقابل، این تلاش باعث خواهد شد به رهبری صبورتر، مهربان تر و مشارکت کننده تر تبدیل شوید.


mbti (ام بی تی آی) توسعه فردی مدیریت عملکرد مدیریت استعداد مدیریت مسیر شغلی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.