بر اساس تیپ اینیاگرامتان به کدام قانون مکتب رواقی برای زندگی خود نیاز دارید

1402/03/14 12:19 PM - 10 ماه قبل


متفکران مکتب رواقی مانند «مارکوس آئورلیوس»، «اپیکتتوس» و «سنکای» الهام بخش بسیاری از افراد در زندگی شان بوده اند. نقل قول های ساده اما در عین حال عمیق و فلسفه آن ها درباره زندگی، قرن ها سینه به سینه انتقال داده شده اند.

می توان گفت که آن ها همان کاتالیزوری هستند که ما نیاز داریم تا به کمک آن در جهت جدیدی از مسیر زندگی حرکت کنیم. در این مطلب می گوییم که بر اساس تیپ اینیاگرامتان به کدام قانون مکتب رواقی* (توضیح بیشتر درباره رواقی در پایان همین مطلب) برای زندگی خود نیاز دارید. توضیحات هر تیپ را با نقل قولی از یکی از این فیلسوف ها شروع می کنیم. پس تا انتها همراه ما بمانید.

پیش از خواندن این مطلب می توانید با شرکت در تست اینیاگرام تست و تایپ، از تیپ خود مطلع شوید و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

تیپ 1 اینیاگرام – کمالگرا

مارکوس آئورلیوس: چیزهایی را که زندگی برایت مقدر کرده است، بپذیر و عاشق مردمی باش که سرنوشتشان شما را کنار یکدیگر قرار می دهد اما این عشق را با تمام قلب خود جاری کن.

شما به عنوان یک تیپ 1 اینیاگرام به یک ندای برتر ایمان دارید. به جای این که اسیر تصمیم های هیجانی و ناگهانی خود شوید، برای خودتان قوانین مشخصی را وضع کرده اید که آن ها را دنبال می کنید. این موضوع می تواند باعث شود که به خودتان و سایرین سخت بگیرید.

یعنی دائما متوجه اشتباهاتی باشید که باید رفع شوند. در نهایت نتیجه چنین رفتاری خشک بودن، استرس داشتن، تنش داشتن و آشفته شدن با منفی نگری است.

مسیر رشد برای تیپ یکی ها پذیرش است. پذیرش نقص ها و عیوب خودتان و عیوب و نقص های دیگران. نقل قول بالا از مارکوس آئورلیوس به تیپ یکی ها یادآوری می کند که با تمام وجود و قلب خود زندگی کنند و بپذیرند چیزی که زندگی ناچارا به آن ها می دهد، کلید آسایش و آزادی است.

زمانی که تیپ یکی ها این قانون مکتب رواقی را در زندگی خود استفاده کنند، می توانند از تنش رهایی یابند، از نیاز به کنترل همه چیز خلاص شوند و نسبت به آشفتگی و زیبایی دنیا حس رضایت عمیق تری داشته باشند.

همچنین چنین تفکری می تواند به آن ها کمک کند صمیمیت عمیق تری را در روابط خود تجربه کنند. چون دیگر سعی ندارند چیزی یا طرف مقابل را «درست کنند.»

تیپ 2 اینیاگرام – کمک کننده

مارکوس آئورلیوس: شما قدرت کنترل ذهن خود را دارید، نه وقایع بیرون. متوجه این موضوع باشید تا نیرو و قدرت لازم را پیدا کنید.

به عنوان یک تیپ 2 اینیاگرام، به کمک به سایرین و شناسایی نیازها و نگرانی های مردم اعتقاد دارید. شما خود را در نقش یک حامی، از نظر احساسی یا به طریق ملموس (یا هر دو)، می بینید. شما در درون خود ایمان دارید که با وقف کردن خودتان می توانید ارزشمند و مفید باشید.

چیزی که سایرین از شما دریافت می کنند، به شما حس ارزشمندی می دهد. اما متاسفانه، تیپ دویی های متوسط تا ناسالم دائما دوست دارند احساس کنند به آن ها نیاز است. این افراد خودشان را به عنوان افرادی می بینند که سایرین به آن ها نیاز دارند و بنابراین عمیقا تحت تاثیر واکنش سایرین نسبت به خود قرار می گیرند.

آن ها بسیاری از اوقات احساس می کنند مورد سوء استفاده قرار گرفته اند، خسته اند یا بابت فردی که واقعا هستند، کسی دوستشان ندارد. قانونی که طبق مکتب رواقی تیپ دویی ها باید پیروی کنند، نقل قول مارکوس آئورلیوس است که شما قدرت کنترل خود را دارید نه وقایع بیرون یا واکنش های سایرین.

برای تیپ دویی ها، مهم است خود را در آغوش بگیرند، با خود و افکار و عواطف درونی که دارند، در تماس باشند. شما بدین طریق تنها می توانید عشق و خودارزشی واقعی را پیدا کنید. تیپ دویی ها با داشتن چنین ذهنیتی، ساده تر می توانند با نیازها، مرزها و خواسته های واقعی خود ارتباط برقرار کنند، به جای این که دائما دنبال تایید بیرونی یا مقصر دانستن سایرین بابت احساسات و ویژگی های منفی خود باشند.

نقل قول بالا یک یادآور قدرتمند است که زمانی ما صاحب یک قدرت درونی می شویم که بدانیم قدرت ما در ذهن، قلب و روحمان قرار دارد نه در نظر سایرین.

تیپ 3 اینیاگرم – موفقیت طلب

سنکای: هیچکس این قدرت را ندارد که هر چیزی را که می خواهد، داشته باشد. اما در قدرت آن ها است که چیزی را که ندارند نخواهند و از چیزی که دارند به خوبی استفاده کنند.

به عنوان یک فرد با تیپ 3 اینیاگرام شما دائما در رقابت با این موضوع زودگذر به اسم «موفقیت» یا «ارزشمندی» هستید. در اعماق درون خود با این احساس دست و پنجه نرم می کنید که بدون موفقیت بی ارزش هستید و دوست داشتنی نیستید.

اما به جای اندیشیدن به این احساس آسیب پذیر، شما دائما در تعقیب، دویدن و بالا رفتن برای چیزی هستید که باعث شود احساس کمال کنید. متاسفانه این خطر وجود دارد که افراد با تیپ سه در یک چرخه موفقیت هرگز تمام نشدنی گیر کنند. یعنی دائما خودشان را برای داشتن عملکرد بهتر به چالش بکشند اما هرگز احساس رضایت نکنند.

قانون مکتب رواقی برای این افراد این است که با این حقیقت کنار آیند که ما نمی توانیم هرگز به تمام موفقیت های موجود برسیم. ما هرگز نفرات اول هر مسابقه، برندگان تمام جوایز طلا یا ستاره تمام نمایش ها نخواهیم بود.

نقل قول بالا به ما یادآوری می کند که در توان ما نیست که تمام چیزهایی را که می خواهیم داشته باشیم اما در توان ما است که از داشته های خود راضی باشیم و با بهترین امکان خود از آن استفاده کنیم. این فلسفه به افراد با تیپ سه کمک می کند محدودیت های خود را بدون قضاوت بپذیرند و در چیزهای ساده تری که از آن ها می توانند به خوبی استفاده کنند، لذت را پیدا کنند.

به مجموع تمام داشته های خود نگاه کنید، چطور می توانید از آن ها به نفع خود یا فرد دیگری استفاده کنید؟ چطور می توانید از استعداد خود برای تبدیل جهان به یک مکان بهتر استفاده کنید؟ از مهارت ها و استعدادهایتان چطور می توانید به نفع خود استفاده کنید؟

لحظه ای درنگ کنید و قدر ارزش درونی که دارید، بدانید و با دانستن آن آرامش پیدا کنید. پس از آن می توانید جاه طلبی و آرمان های خود را در یک مسیر سالم تر و رضایت بخش پیش ببرید.  

تیپ 4 اینیاگرام – فردگرا

مارکوس آئورلیوس: چیزهای بیرونی مشکل نیستند. بلکه ارزیابی شما چنین چیزی را نشان می دهد که می توانید همین الان چنین ارزیابی را فراموش کنید. 

به عنوان یک فرد با تیپ 4 اینیاگرم اغلب احساس می کنید در جهانی از افراد سازگار، جایی ندارید. شما به آسانی می توانید متوجه تفاوت های خود با سایرین شوید و گاهی می توانید احساس کنید حس «متفاوت بودن» بر شما غلبه می کند، این حس که دیده نمی شوید.

پناه به هنر و امور خلاقانه به شما آرامش می دهد و این قدرت را دارید که افکار عمیقی درباره تجربه انسانی و احساساتی داشته باشید که بسیاری از افراد از آن خجالت می کشند و فراری هستند. اما به همراه چنین افکار و بینش عمیق، شما همچنین درگیر روحیات سودا زدگی و احساسات تاریک ناامیدی هستید.

حسادت یکی از نقاط ضعف اصلی تیپ چهاری ها است و در نتیجه آن می توانند به این باور برسند که کمتر از سایرین هستند، کارآمدی کمتری داشته و به طریقی نقص دارند. نقل قول بالا از مارکوس آئورلیوس یک یادآوری قدرتمند است که نوع نگرش و ذهنیت شما می تواند باعث موفقیت یا شکستتان شود.

احساسات شما نباید تعریفتان کنند. با آن که ممکن است کنترل احساسات تاریک یا خشمگین، سخت باشد اما همچنین می توانید ذهنیت خود را تغییر دهید تا شرایط را به شکل جدیدی ارزیابی کنید.

این قانون مکتب رواقی برای این است که ما مسئول دیدگاه هایمان نسبت به وقایع بیرونی هستیم. یعنی ما می توانیم انتخاب کنیم که چطور واکنش نشان دهیم و چه داستانی در مورد تجربه این واکنش ها به خودمان بگوییم. 

زمانی که شروع به دیدن درگیری های مشترک انسان ها کنید و به علت این گرفتاری های مشترک با آن ها احساس هارمونی و همبستگی کنید، این حس در شما شکل خواهد گرفت که تنها نیستید. زمانی که به تفاوت های خود به چشم استعداد، نقاط قوت و ابزاری بنگرید که از آن ها می توانید برای تاثیرگذاری روی جهان اطراف استفاده کنید، متوجه خواهید شد که «متفاوت بودن» شما یک نفرین نیست، بلکه یک نقطه قوت است.

زمانی که بازی مقایسه کردن را متوقف کنید و به چالش ها به عنوان بخشی از زندگی بنگرید که همه با آن درگیر هستیم، می توانید زیبایی را در درد و تقلاهای مشترک انسانی ببینید و از بی همتا بودن خود لذت ببرید.

برای شناخت بهتر روابط خود، نگاهی نیز به مطلب سازگاری تیپ 4 اینیاگرام با سایر تیپ های آن بیاندازید.

تیپ 5 اینیاگرام – جستجوگر

اپیکتتوس: به همین دلیل است که فیلسوف ها به ما هشدار می دهند که تنها به یادگیری قناعت نکنیم بلکه تمرین و سپس آموزش را به آن اضافه کنیم. به این خاطر که با گذشت زمان ما فراموش می کنیم که چه چیزی را یاد گرفته ایم و در نهایت عکس آن عمل می کنیم و نظراتی متفاوت با آن چه که باید داشته باشیم، خواهیم داشت.

به عنوان یک فرد با تیپ 5 اینیاگرام، شما اغلب متوجه می شوید که در افکار و ایده های خود گم شده اید. دانش و یادگیری می تواند تمام انرژی شما را بگیرد و کنجکاوی سیری ناپذیری برای درک دنیای اطراف خود دارید. اما باید مراقب باشید، چون میل به رسیدن به آگاهی می تواند این حس را به وجود آورد که از واقعیت فاصله گرفته اید.

یعنی اگر بیش از حد در دنیای ذهنی خود زندگی کنیم، تماس با دنیا و ساکنان آن را از دست خواهیم داد. نقل قول بالا شدیدا به ما یادآوری می کند که دانش خود را به یک عمل واقعی تبدیل کنیم. دانش بدون استفاده از آن می تواند شبیه به کلمات خالی و پوچ باشد، یعنی اگر قرار است تغییری در جهان ایجاد شود، ما باید آن چه را که یاد گرفته ایم به کار بگیریم.

توصیه بالا به ویژه برای تیپ پنجی ها صادق است که می توانند اسیر افکار خود شوند و دست به عمل زدن را فراموش کنند. اگر می خواهید تغییری در دنیای اطراف ایجاد کنید، آگاهی از مشکل کافی نیست بلکه باید درباره آن کاری انجام دهید.

تمرین و آموزش آن چه که یاد گرفته ایم به ما کمک خواهد کرد دانش را به خرد تبدیل کنیم و این قدرت را  می دهد که ایده های خود را در دنیای فیزیکی به شکلی رضایت بخش و معنادار، به کار بگیریم.

به کمک مطلب سازگاری تیپ 5 اینیاگرام با سایر تیپ های آن روابط بهتری را شکل دهید.

تیپ 6 اینیاگرام – وفادار

سنکای: ما اغلب از آسیب دیدن می ترسیم و بیشتر در خیالمان رنج می بینیم تا در واقعیت.

به عنوان یک فرد با تیپ 6 اینیاگرام، در درون خود با اضطراب و ترس دست و پنجه نرم می کنید. شما یک نیاز ذاتی برای امنیت دارید و امیدوار هستید که اگر درباره بدترین سناریوهای ممکن نشخوار ذهنی کنید یا به شکل یک فاجعه به آن ها بنگرید، آماده مقابله با آن ها خواهید بود.

اینطور برایتان به نظر می رسد که رویدادهای بیرون مانند دومینوهای در حال افتادن هستند، یعنی به طور ناخواسته و در هر لحظه ممکن، منجر به یک فاجعه خواهند شد. بنابراین شما نشخوار ذهنی می کنید، نگران هستید، آمادگی خود را حفظ می کنید، محک می زنید و کمی بیشتر نشخوار ذهنی می کنید. تمام ذهن شما را افکاری درباره چیزهایی پر می کند که ممکن است به شکلی اشتباه پیش بروند.

نقل قول بالا به ما یادآوری می کند که اضطراب هایمان می توانند در ذهنمان در مقایسه با واقعیت، بزرگتر باشند. نگرانی های ما اغلب واقعیت غلوشده هستند و در ذهن ما شرایط بسیار وخیم و ناخوشایندی را به وجود می آورند که شدت آن بسیار بیشتر از دنیای واقعی است.

ما باید به خود یادآوری کنیم که از هر چیزی که می ترسیم، خواه شکست، طرد شدن، رها شدن یا هر ترس دیگر باشد، نمی تواند ما را شکست دهد مگر این که خودمان به آن اجازه دهیم. زمانی که ما بیش از حد به اضطراب های خود فکر می کنیم، به آن ها قدرت داده و اجازه می دهیم جلوی دید شفاف ما به شرایط را بگیرند.

گاهی این نشخوار ذهنی منجر به پیشگویی هایی خودمحقق شونده می شود. به جای آن باید ترس های خود را به همان شکلی که هستند، بشناسیم. یعنی بدانیم این ترس ها بخشی طبیعی از زندگی هستند و راه هایی را برای اعتماد به نقاط قوت و خرد درونی خود پیدا کنیم.

سعی کنید تمام چیزهای مبارک و زیبای درون ذهن خود را حدس بزنید. سعی کنید نفس عمیق بکشید و زمانی را که از ترس و اضطراب فاصله گرفته اید، تصور کنید. یاد بگیرید آرامش ذهنی را در خود پرورش دهید، انجام این موضوع می تواند یک چالش باشد اما مدیتیشن، دعا، تنفس عمیق و حتی تراپی می تواند مفید باشد.

زمانی که ما حتی در بین ترس های خود لذت و آرامش را پیدا کنیم، گامی محکم به سمت غلبه بر آن ها برداشته ایم.

تیپ 7 اینیاگرام – خوشگذران

مارکوس آئورلیوس: درگیر رویاهای مربوط به چیزهایی که ندارید نشوید. بلکه اهمیت برکت داشته های خود را درک کنید و سپس با شکرگزاری به یاد آورید که چقدر می توانستید تشنه آن ها باشید، اگر برای شما نبودند.

به عنوان یک تیپ 7 اینیاگرام، تشنه تجربه ها و ماجراجویی های جدید هستید. اشتیاق شما مسری است و اغلب متوجه می شوید اطرافتان را دوستان و عزیزانی گرفته اند که جذب حس خوشگذرانی و ماجراجویی شما شده اند.

اما این خطر وجود دارد که جستجوی دائمی برای خوشگذرانی می تواند منجر به بی قراری شود. شما به آسانی می توانید تمرکز خود را روی نداشته هایتان بگذارید یا کارهایی که هنوز انجام نداده اید و در این بین لذت بردن از زندگی کردن در لحظه را فراموش کنید.

بسیاری از تیپ هفتی ها درگیر ترس از دست دادن هستند و لذت و هیجان را تعقیب می کنند، اما از داشته های خود احساس رضایت نمی کنند.

نقل قول بالا از مارکوس آئورلیوس یادآوری می کند که زمان بگذارید و برکت داشته های خود در زندگی تان را شکرگزاری کنید. زندگی کوتاهتر از آن است که آن را صرف جستجوی همیشگی برای لذت بیشتر کنید.

به جای آن که دائما به دنبال بهترین تجربه و چیز بعدی باشید، مکث کنید، به درون بنگرید و متوجه تمام خوبی های فعلی زندگی خود شوید. زمانی را به درون نگری و شکرگزاری اختصاص دهید، چون می تواند کمک کند به یک حس قناعت و رضایت برسید و از تعقیب دائمی هیجان های موقت، رها شوید.

زمانی که بتوانیم قدر داشته های خود را بدانیم، به ما کمک می کند لذت را در زمان حال پیدا کنیم. یعنی لذت برای ما فقط از طریق جستجو برای خوشی ها و حس های جدید نخواهد بود، بلکه لذت واقعی برایمان در همان خوشی های ساده ای خواهد بود که در هر لحظه وجود دارند.

با تمرین شکرگزاری، می توانید آرامش و رضایتی را پیدا کنید که در هر بخش از زندگی تان با شما خواهد ماند.

تیپ 8 اینیاگرام - چالشگر

اپیکتتوس: هر فردی که بتواند شما را خشمگین کند، اربابتان خواهد شد. او می تواند تنها زمانی شما را خشمگین کند که خودتان اجازه دهید آشفته تان کند.

به عنوان یک تیپ 8 اینیاگرام، شما رهبری پرشور و قدرتمند هستید. شما بدون احساس کمبود انرژی و شجاعت، از افراد آسیب پذیر دفاع می کنید و علیه بی عدالتی می جنگید. اما خیلی آسان ممکن است اسیر هیجان نبرد شوید، چون تیپ هشتی ها به علت عواطف و خشم بسیار قوی خود شهرت دارند.

این احتمال کاملا وجود دارد که بسیار ساده در لحظاتی که شرایط به دلخواه شما پیش نمی رود، آشفته شوید. این خطر وجود دارد که بنده خشم خود شوید، قدرتتان را آزاد کنید و کنترلتان را از دست بدهید.

نقل قول اپیکتتوس این نکته مهم را به ما یادآوری می کند که ما نمی توانیم اعمال سایرین و عواقب وقایع را کنترل کنیم و مهم نیست که چقدر مایل به این کار باشیم. ما تنها می توانیم واکنش های خود را کنترل کنیم.

به سادگی ممکن است اسیر خشم و عصبانیت ناشی از شرایط شویم اما به جای آن می توانیم از این انرژی به خوبی استفاده کنیم. زمانی که کمی مکث کنیم و یک گام به عقب برداریم و قبل از واکنش نشان دادن عواطفمان را بررسی کنیم، می توانیم به راه حل های خلاقانه ای برسیم که کمک می کنند از زنجیر خشم خود رهایی یابیم.

ما از این لحظات می توانیم استفاده کنیم تا هیجان بالا و خشممان به عملی مفید و معنادار تبدیل شود و قدرتمان را مهار کنیم. ما می توانیم یاد بگیریم چه چیزی باعث عصبانیتمان می شود، بدون قضاوت ناظر عواطف خود باشیم و تمرین های آرامبخشی را امتحان کنیم که کمک خواهند کرد در لحظات استرس آفرین، منطق و حواسمان را حفظ کنیم.

ما بدین طریق می توانیم مطمئن شویم که هیچکس به جز خودمان، روی عواطفمان کنترل ندارد.

تیپ 9 اینیاگرام – صلح طلب

اپیکتتوس: مراقب این لحظه باشید. خودتان را در شگفتی های آن غرق کنید. به این شخص، به این چالش، این نیاز واکنش نشان دهید. از طفره رفتن و بهانه جویی دست بکشید. از این که مشکل غیرضروری برای خود درست کنید، دست بکشید. وقت آن است که واقعا زندگی کنید، با تمام وجود در شرایطی که در آن قرار دارید، زندگی کنید.

شما به عنوان یک  تیپ 9 اینیاگرام بیشتر از هر چیزی دنبال صلح و آرامش درونی هستید. اما زمانی که در حالت متوسط یا ناسالم خود قرار دارید، نمی توانید برای جلوگیری از کشمکش و حفظ صلح، به احساسات واقعی خود توجه کنید.

ممکن است زمانی که تنش بالا است، تمرکز خود را از دست دهید یا برای جلوگیری از نگرانی سایرین، با آن ها همراه شوید. گاهی مردم به همین دلیل شما را قضاوت می کنند و این قضاوت تنها اوضاع را بدتر خواهد کرد، چون شما سخت تلاش می کنید که ارتباط با شما دشوار نباشد. تلاش می کنید مشکل موجود نباشید.

اما به صورت اجتناب ناپذیری زمانی که در زندگی تلاش می کنید که مشکل نباشید، احساس آسیب دیدن و نادیده گرفته شدن می کنید. اما به جای آن باید تمرکز خود را روی چیزی بگذارید که می خواهید انجام دهید.

نقل قول بالا به ما یادآوری می کند که برای آن که با شجاعت و ذهنی شفاف در مراحل زندگی پیش بروید، باید بخواهید که کاملا در لحظه باشید. تیپ نهی های سالم نسبت به امیال، هویت، نیازها و احساسات خود بی توجه هستند.

تیپ نهی های سالم در مقابل کاملا هوشیار، زنده، حاضر در لحظه و آگاه هستند. وقت بگذارید احساسات خود را بدانید و آن ها را در آغوش بکشید، هر چیزی که می خواهند باشند، چون چنین آگاهی کلید حرکت در جاده زندگی با اطمینان و هدفمندی است.

در لحظه زندگی کنید و همان کسی باشید که می خواهید. به جای آن که زمانی که زندگی برنامه های شما را به هم می ریزد به آشفتگی یا خشم منفعل پناه ببرید، به یاد داشته باشید که به اندازه کافی برای روبرو شدن با هر چالشی قدرتمند هستید.

زندگی را می توان آگاهانه زندگی کرد، اگر این انتخاب ما باشد. شما این شایستگی را دارید که صدایتان شنیده شود.

توصیه می کنیم مطلب تغییری که براساس تیپ شخصیتی اینیاگرام خود باید در سال 1402 انجام دهید – قسمت دوم و قسمت اول آن را نیز مطالعه کنید.

توضیح در باره مکتب رواقی و رواقیون

رواقی گری مکتبی فلسفی است که در حدود 300 سال پیش از میلاد مسیح در آتن پایه ریزی شد. رواقیگری شاخه ای از فلسفه اخلاق شخصی است. براساس این فلسفه انسانها باید راه رسیدن به "خوش روانی" را پیدا کنند. در این مسیر انسان باید با درک از هستی و همسو با طبیعت و رعایت انصاف بادیگر انسانها، راه رهایی از رنج و رسیدن به خوشی و نعمت ها را پیدا کند. 

روش درمانی "رفتار درمانی شناختی" (CBT) نیز مانند فلسفه رواقیون عمل میکند بدین ترتیب که با دگرگون کردن باورها و درک انسان از خود و جهان هستی به انسان کمک میکند زندگی بهتری را تجربه کند. از آنجا که روش رفتار درمانی شناختی در برخی موارد روش موثری بود، باعث شد دوباره فلسفه رواقیگری خودنمایی کند. 

رواقی گری در قرن دوم میلادی هم در روم رواج یافت و افرادی نظیر سنکا ، اپیکتتوس و مارکوس آئورلیوس (یکی از امپراطوران مهم و برجسته روم) از پیروان مشهور این فلسفه بودند. 

به گفته ویل دورانت مارکوس آئورلیوس ده سال از دوران زمامداری خود را مشغول سامان دادن به مزاحمت های قبیله های وحشی که به مرزهای روم تجاوز میکردند بود و در این مدت پس از درگیری های روزانه، شب ها در باره اعمال و تصورات خود می اندیشید و یادداشت هایی می نوشت. " هنگام روز بربرها را تعقیب میکرد و شب هنگام می توانست درباره ایشان با همدردی بنویسد." 

حاصل این اندیشه ها و نوشته ها اثری شد بنام "تاملات" که در غرب بسیار مورد توجه قرارگرفت و بارها ترجمه شده است. برخی از نقل قول های این کتاب به شرح زیر است:

  • مرا بردار و هرجای این دنیا که میخواهی بینداز! هرجا که باشم خدای قلبم را راضی و خشنود نگه میدارد؛ که این نتیجه وقتی است که کردار و رفتار ما ، طبیعت حقیقی خود را دنبال کند.
  • ای هستی ، نظم تو نظم درونی من است: هرچیز اگر در زمان مناسب توست، نه برمن زود و نه بر من دیر است. 
  • ای حقیقت هستی هرچه که فصل هایت بار آرد بر من رضا است: همه چی از تو می آید و هستی همه چیز در توست و به تو باز میگردد.
  • این فکر که من رنج کشیده ام را بیرون کن و رنج خودش بیرون خواهد رفت.
  • به درونت بنگر! در درونت چشمه قدرتی است که هر وقت بخوانی اش به تو کمک خواهد کرد.
  • خودت را در رویاهای چیزهایی که نداری غرق نکن. موهبت هایی که دارا هستی را بشمار و شکرگزارانه به یادداشته باش که اگر آنها را نداشتی چطور رویای داشتن  آنها را در سر می پروراندی!
  • شادی زندگی شما به کیفیت افکارتان بستگی دارد.
  • زمانی که روزتان را شروع میکنید، به این فکر کنید که چه نعمت بزرگی است که زنده هستید و تفکر میکنید و به این بیندیشید که میتوانید لذت ببرید و عشق بورزید!


شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.