چطور مهارت‎های نرم خود را می توانید بهتر کنید؟

1398/02/25 4:49 PM - 4 سال قبل


مهارت‎ های نرم در مورد روابط فردی، شخصیت، منش و رفتار ما هستند. با پرورش این مهارت‎ ها، می‎توانید عملکرد شغلی خود را بهبود بخشید، روابط محکم ‎تری ایجاد کنید و به سمت دستیابی به ترفیع شغلی پیش بروید. مهارت‎های ارتباطی خود را توسعه دهید، روابط فردی خود را تقویت کنید و اشتیاق کاری خود را به نمایش بگذارید تا به همکاران و سرپرستان خود نشان دهید مهارت‎های نرم کاملی دارید. اگر اول می خواهید خود را محک بزنید که چقدر در مهارت های ارتباطی موفق هستید در آزمون هوش هیجانی بار -ان و هوش هیجانی برادبری شرکت کنید. آزمون هوش هیجانی بار-ان 15 مولفه ارتباطی شما را مورد سنجش قرار میدهد و آزمون هوش هیجانی برادبری به شما می گوید شما آیا نیاز به تمرین دارید یا خیر.

در این مطلب قصد داریم نحوه بهبود مهارت‎های نرم را معرفی کنیم.

لینک آزمون های خودشناسی

روش اول: مهارت ‎های ارتباطی خود را توسعه دهید

1) شفافانه ارتباط برقرار کنید تا منظور شما درک شود. هدف شما، چه در گفتار چه نوشتار، باید برقراری ارتباط شفافانه باشد. استفاده از گویش متفاوت و کلمات قلنبه و سلنبه اغلب اوقات می‎تواند در مخاطب این تصور را به وجود آورد که نمی ‎خواهید منظور خود را واضح بیان کنید یا او را می‎خواهید گیج کنید. استفاده از نکات و راهکارهای زیر می‎تواند به شما کمک کند به صورت واضح با افراد ارتباط برقرار کنید:

از موضوع پرت نشوید. روی موضوع اصلی تمرکز کنید. این موضوع می‎تواند مسئله ساده ‎ای مانند پرسیدن سوال از همکارتان که برای ناهار وقت آزاد دارد یا نه، باشد.

زمان برقراری ارتباط مشخص حرف بزنید. ممکن است برای بیان اصل مطلب مشکل داشته باشید. برای برقراری ارتباط بهتر با افراد به جای بازه ‎های زمانی نامشخص یا ضمایر کلی از اصطلاحات مشخص استفاده کنید.

2) تماس چشمی برقرار کنید. هنگام صحبت اگر به چشمان طرف مقابل نگاه کنید به او نشان می‎دهید دارید به حرف‎هایش توجه می‎کنید. تماس چشمی این حس را به طرف مقابل شما می‎دهد که فعالانه در حال گوش دادن هستید. اگر در انجام این کار مشکل دارید، بدن خود را به طرف صورت فردی که در حال گفتگو با او هستید، بچرخانید.   

با چرخاندن بدن مستقیما به سمت صورت شخص مقابل، طبیعتا احتمال نگاه به چشمان آن‎ها بیشتر می‎شود.

اگر با مستقیما نگاه کردن به چشم افراد راحت نیستید، به نقطه ‎ای در بالا یا زیر چشمان او خیره شوید، مانند برآمدگی بینی و آن جا نگاه کنید.

  • حتی اگر مواردی در اتاق وجود دارد که مزاحم هستند و حواس شما را پرت می‎ کنند، چشم خود را از طرف مقابل دور نکنید. دائما به اطراف چرخیدن و نگاه کردن می‎تواند نشانه بی ادبی باشد.

3) به زبان بدن خود دقت کنید. با صاف نشستن و اندکی به سمت جلو خم شدن توجه خود به حرف ‎های طرف مقابل را نشان دهید. جلوی خودتان را بگیرید و با پا یا انگشتان خود آهسته به جایی ضربه نزنید، در حقیقت این کار نشان‎ دهنده بی قراری است. همچنین می ‎توانید با تقلید از ژست بدن طرف مقابل با او ارتباط برقرار کنید.

گرچه ممکن است این کار در ابتدا عجیب به نظر رسد ولی سعی کنید ژست و حالت بدن طرف مقابل صحبت را تقلید کنید، چون با این کار به صورت ناخودآگاهانه این پیام را می‎ فرستید که با یکدیگر فرقی ندارید و این قضیه به آن‎ها حس راحتی می‎ دهد.

سعی کنید جلوی حرکات بی اختیار و ناخود آگاهانه خود را که برداشت اشتباهی به وجود می ‎آورد را بگیرید مانند بازی کردن با مو یا پا را بالا و پایین تکان دادن.

4) صحبت کردن را تمرین کنید. این تمرین شامل صحبت برای عموم و همچنین صحبت خودمانی می‎شود. حتی اگر نمی ‎توانید به راحتی جلوی عموم صحبت کنید، تمرین باعث خواهد شد توانایی خود را بهبود بخشید و راحت‎تر صحبت کنید. زمان تمرین به حجم صدا و سرعت بیان کلمات دقت کنید.

اگر در روابط فردی احساس راحتی ندارید، سعی کنید با یک دوست نزدیک یا یکی از اعضای خانواده که با او راحت هستید، تمرین کنید.

اگر برای صحبت در بین جمع استرس دارید، برای ارائه پرزنتیشن در یک گروه کوچک از افراد داوطلب شوید و سپس تمرین خود را به سمت یک گروه بزرگتر توسعه دهید.

5) مهارت‎ های نوشتاری خود را توسعه دهید. درست مانند صحبت کردن، هرچه بیشتر بنویسید، نوشتن برای شما راحت ‎تر خواهد شد. همچنین می‎ توانید در کلاس های مختلف برای بالا بردن سطح مهارت‎های نوشتاری خود شرکت کنید. می ‎توانید به تنهایی تمرین‎ های نویسندگی را انجام دهید. می ‎توانید کارگاه ‎های آموزش نویسندگی ارزانی پیدا کنید که به صورت آنلاین و یا در مراکز جوامع دانشگاهی برگزار می‎شوند.

زمانی که نوشتن چیزی را به پایان می‎ رسانید، مطمئن شوید برای بررسی وجود اشتباهات گرامری و املایی آن را دو مرتبه می‎خوانید. این کار تنها یکی دو دقیقه زمان می‎برد ولی می‎تواند به شکل قابل توجهی کیفیت نوشته شما را بهتر کند.

به جای زیاد توضیح دادن مستقیم و سر راست حرف خود را بزنید. گرچه ممکن است در ابتدا این کار برایتان سخت باشد، اما سر راست نوشتن می ‎تواند به شکل بارزی وضوح متن شما را نشان دهد.

6) مهارت‎های فعالانه شنیدن را تمرین کنید. شنیدن نیاز به توجه و خود انضباطی دارد. ما به دلایل مختلف گوش می‎دهیم: برای درک دستورالعمل‎ ها، برای همدردی با طرف مقابل یا قضاوت در مورد این که یک طرح خوب است یا نه. می‎توانید با رعایت نکات زیر به طرف مقابل صحبت خود نشان دهید به حرف‎ های او با دقت گوش می‎کنید:

حرف‎های او را تفسیر کنید و در مورد چیزی که گفته است سوال بپرسید. این کار توجه و تمرکز شما را نشان می‎دهد. همچنین به شما کمک می‎کند موضوع را درک کنید.

زمانی که مناسب است یادداشت‎ برداری کنید. این کار نشان می‎دهد موضوع مورد نظر برای شما مهم است. برای یادداشت ‎برداری در جلسات تیمی یا جلسات آموزش کارکنان تمرین کنید.

  • حرف دیگران را قطع نکنید. زمانی که به طرف مقابل خود اجازه می‎دهید حرف‎ هایش را کامل کند، احترام خود را به او نشان داده ‎اید.

7) به زبان بدن طرف مقابل توجه کنید. ژست، تن صدا، تماس چشمی (یا نبود آن)، نحوه نشستن و حالات چهره آن‎ها را مد نظر قرار دهید. این کار می‎تواند سرنخ‎ هایی در اختیار شما قرار دهد که بهترین جوابی که می‎توانید بدهید چه چیزی است و می ‎تواند به شما کمک کند چارچوب ذهنی طرف مقابل گفتگو را درک کنید.

به عنوان مثال، اگر همکار شما چشمانی سرخ و آب‎ریزش بینی دارد، ممکن است این را به حساب حساسیت او یا بیماری سرماخوردگی بگذارید. در این موقعیت، ممکن است بخواهید کمی احساسی ‎تر باشید چون احتمالا حال خوبی ندارند.

اگر طرف مقابل صحبت شما دائما به ساعتش نگاه می‎ کند، ممکن است از گفتگوی شما لذت ببرد ولی از طرفی قرار ملاقات داشته باشد.

لینک آزمون های خودشناسی

روش دوم: روابط فردی را تقویت کنید

1) رابطه ایجاد کنید. مهارت‎های فردی در محیط کار مهم هستند، به ویژه از آن جایی که سازمان های متعددی محوریت فعالیت خود را روی کار تیمی و دپارتمان های مختلف گذاشته ‎اند. به دنبال ایجاد رابطه دوستی با همکاران، سرپرستان، مشتریان و شرکای تجاری‎تان باشید.

همکاران و سرپرستان خود را به رویدادهای محلی مانند کنسرت‎ ها یا رفتن به استادیوم ‎های ورزشی دعوت کنید.

یک مهمانی بگیرید و همکاران و سرپرستان خود را دعوت کنید. یک نشست غیر رسمی می ‎تواند مکانی خوب برای تقویت روابط شما باشد.

2) با همکاران خود دوستانه رفتار کنید. زمانی که به سر کار می ‎آیند با آن‎ها احوال پرسی کنید. آن‎ها را به ناهار یا نوشیدن یک قهوه دعوت کنید. در زمان استراحت برای ناهار چند دقیقه با آن‎ها صحبت کنید. در رویدادهای کاری مختلف مانند ناهار دست‎ جمعی کارمندان و روزهای تمرین شرکت کنید. این کارها به شما کمک می‎کند روابط کاری خود را تقویت کنید.

از شایعه‎ پراکنی خودداری کنید. صحبت در مورد دیگران اغلب اوقات نشان ‎دهنده بی ادبی است و اگر فردی که پشت سر او حرف می‎ زنید متوجه شود ممکن است روابط تان با او تیره شود.

3) به شکل منطقی و سالم با اختلاف‎ ها برخورد کنید. مشکلاتی را که با افراد دارید به شکل منطقی و شخصی بررسی کنید. به شکل محافظ‎ کارانه ولی بدون قضاوت در مورد موضوع مورد نظر صحبت کنید. سعی کنید با پرسیدن سوال نظر طرف مقابل را نیز بشنوید. با یکدیگر برای پیدا کردن یک راه‎ حل همکاری کنید.

برخی از افراد احساس خوبی به دنبال پیش آمدن مشکلات ندارند. با آگاهی از این ناراحتی و گفتن جملاتی مانند «ممکن است در مورد این موضوع کمی احساس ناراحتی داشته باشی، این احساسی است که منم دارم. اما رابطه ما برای من مهم است و دوست دارم در مورد آن صحبت کنم.» سعی کنید رابطه را به حالت تعادل برسانید.

4) با افراد داخل و خارج سازمان خود شبکه‎ سازی کنید. از افراد در مورد شغل‎ های آن‎ها بپرسید و اندکی در مورد کار خود به آن‎ها بگویید. به راه ‎ها و شیوه ‎های توجه کنید که می‎توانید به صورت بالقوه به یکدیگر کمک کنید. اطلاعات تماس یکدیگر را بگیرید تا این ارتباط را بعدا بتوانید ادامه دهید.

گاهی اوقات تبادل اطلاعات می‎تواند سخت باشد. یک کارت ویزیت که اطلاعات شما روی آن نوشته شده باشد می‎تواند تبادل جزئیات را به مراتب ساده ‎تر کند.

5) رهبری را تمرین کنید. رهبری را می‎توان در قالب توانایی شما در تحت تاثیر قرار دادن افراد تعریف کرد که اغلب اوقات با تصمیم‎ گیری همراه می‎شود. در نتیجه، هر کارمندی در هر سطح از سازمانی می‎تواند از مهارت‎های رهبری استفاده کند. برای بهبود مهارت‎های رهبری خود نکات زیر را به کار بگیرید:

به رفتار سرپرستان خود دقت کنید و این که چطور افراد تیم شما را به جلو هدایت می‎کنند. نکات مثبت رفتار و اعمال سرپرست را پیدا کنید و آن‎ها را در کار خود به کار بگیرید.

زمان شکل ‎گیری بحث در گروه ‎های کوچک مهارت رهبری خود را تمرین کنید، یعنی از اعضای تیم خود سوالات مختلف بپرسید و از افراد ساکت بخواهید در بحث شرکت کنند.

  • این نظم و تعهد را در خود به وجود آورید که تحت شرایط سخت رفتار مثبتی نشان دهید. در لحظاتی که طوفان استرس بر پا است، آرامش خود را حفظ کنید.
    • در مورد نگرانی‎ های خود با سرپرست ‎تان به صورت شخصی و خصوصی صحبت کنید به جای این که جلوی کل تیم این کار را انجام دهید. انجام این کار نشان‎ دهنده احترام شما است و الگوی خوبی برای سایرین خواهید بود.

لینک آزمون های خودشناسی

روش سوم: اشتیاق و استعداد خود را نشان دهید

1) ابتکار عمل را به دست بگیرید. مسئولیت و اشتیاق خود را به شغل‎تان با برداشتن گامی اضافه نشان دهید. کار خود را بدون این که سرپرستتان به شما یادآوری کند، تمام کنید. زمانی که وقت دارید به سایر همکاران کمک کنید.

زمان پیشنهاد کمک به یکی از همکاران خود با ادب باشید. برخی از افراد ممکن است کمک نخواهند. می‎توانید از جملات دوستانه مانند «هی سارا، من کارم را زود تمام کردم و گفتم اگر دوست داشته باشی به تو کمک کنم» استفاده کنید.

2) کارها را بدون این که کسی از شما بخواهد انجام دهید. حواستان به اطراف باشد. زمانی که چیزی می‎ بینید که باید انجام شود، آن را انجام دهید. حتی چیزهای کوچک مانند خالی کردن یک سطل آشغال پر یا تمیز کردن اتاق استراحت در زمانی که وقت دارید تا بتوانید در پیش همکاران و سرپرستان خود اعتبار به دست آورید.

در جلسات تیمی یا دپارتمانی به وظایف و مسئولیت‎ ها توجه کنید. ممکن است پی ببرید یکی از همکاران شما پروژه بزرگی دارد که فرصت خوبی برای پیشنهاد کمک در انجام کارهای کوچکتر خواهد بود تا آن‎ها بتوانند روی چیزی که مهم است تمرکز کنند.

3) به دنبال انجام کارهایی با چالش بیشتر باشید. برای توسعه مهارت‎های فنی خود هرگز سیر نشوید. در مورد سازمان خود اطلاعات بیشتری به دست آورید. در مورد دپارتمان‎های همکارانتان از آن‎ها سوال کنید. در یک کلاس شرکت کنید، محتوای سایتی با موضوع مشابه با حوزه کاری خود را بخوانید یا مشترک مجله‎ ای شوید که در مورد تخصص کاری شما است.

انجمن‎های کاری متعددی وجود دارند که خبرنامه یا مجله منتشر می‎کنند. به دنبال این انجمن‎ ها در محیط آنلاین بگردید و به آن‎ها ملحق شوید تا سطح آگاهی شغلی خود را وسیع‎تر کنید.

احتمالا در حوزه کاری شما گواهینامه یا اعتبار نامه‎ های مختلفی وجود دارد. به دست آوردن آن‎ها می‎تواند به اعتبار شغلی شما بیافزاید و شما را به یک کاندیدای معتبر تر برای ترفیع شغلی تبدیل کند.

4) مهارت‎ های حل مشکل خود را بهتر کنید. زمانی که با هر نوع مشکلی مواجه می‎شوید، مهم است روی راه‎ حل تمرکز کنید. با ذهنی باز به مشکل بنگرید تا حتی راه‎ حل‎هایی که بعید هستند از قلم نیافتند. از اصطلاحاتی مانند «چه می‎شود اگر» یا «تصور کن اگر» استفاده کنید تا مغز شما برای پیدا کردن راه‎ حل ‎های خلاقانه تحریک شود. بازی‎هایی که برای پیدا کردن حل مشکل چالش به وجود می‎آورند همچنین می‎توانند مفید باشند. از جمله این بازی ‎ها می‎توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

شطرنج

بازی‎های کامپیوتری و ویدئویی

  • بازی‎های کارتی
    • اسکربل (نوعی بازی کلمه‎ سازی)

5) سطح خلاقیت خود را افزایش دهید. ممکن است از تعداد کارهایی که می‎توانید برای پرورش قدرت خلاقیت خود انجام دهید شگفت ‎زده شوید. به عنوان مثال پیاده‎ روی باعث بهبود قدرت تخیل شما در طول زمان قدم زدن و اندکی پس از آن می‎شود. با ایده‎ سازی به همکاران خود کمک کنید. از جاهای مختلف الهام بگیرید مانند موزه‎ ها یا صنایعی متفاوت با حوزه کاری خود.

گرچه ممکن است منطقی به نظر نرسد اما زمانی که به ذهن خود اجازه دهید رویا پردازی کند و سرگردان شود، افزایش قدرت تخیل خود را مشاهده می‎کنید. زمانی که یک مشکل برای شما سختی‎ هایی به وجود آورده است، به ذهن خود اجازه دهید 15 دقیقه یا بیشتر سرگردان شود و سپس به موضوع مورد نظر برگردید.


شخصیت شناسی توسعه فردی کارگاه مهارت های نرم خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.