استفاده از تست‌های شخصیت شناسی برای پیدا کردن کارمندان مناسب

1398/09/19 10:26 AM - 4 سال قبل


تست های شخصیت شناسی قبل از استخدام چه نوع تست‌هایی هستند؟

هدف از طراحی تست های پیش از استخدام این است که شما به عنوان یک کارفرما زمان استخدام یک کارمند بالقوه با اطمینان بیشتری بدانید او مناسب شغل مورد نظرتان است. تست های شخصیت شناسی برای این طراحی شده اند تا عناصر خاصی از شخصیت یک کاندیدا را با پرسیدن یک سری سوال چند گزینه ای نشان دهند.

این نوع تست های شخصیت شناسی فرد را ملزم می کنند از بین چند گزینه از پیش مشخص شده یکی را انتخاب کنید که معمولا عبارتند از: کاملاً مخالفم، مخالفم، نظری ندارم، موافقم و کاملاً موافقم.

تست های شخصیت شناسی می توانند معمولا طولانی باشند چون اغلب اوقات یک سوال را برای محک زدن کاندیدا به شکل های مختلف می پرسند. گرچه، به همین علت، نتایج آزمون های شخصیت شناسی می تواند به شما کمک کند متوجه شوید یک کاندیدا تحت فشار چه رفتاری خواهد داشت و از طرف دیگر نسبت به شخصیت او آگاهی به دست آورید.

همچنین به شما می تواند در ایجاد یک فرآیند استخدام مثبت و بدون جهت گیری و تعصب کمک کند.

تست جامع روانشناسی برای استخدام کارکنان

تست های شخصیت شناسی شغلی: نحوه عمل آن ها به چه صورت است؟

تست های شخصیت شناسی در یک سطح ساده به مقدار خاصی تمرکز نیاز دارند که می توانند به تنهایی سطح توجه کاندیداها به وظیفه ای که با آن آشنا نیستند نشان دهند. اما، اگر بعدا به نتایج نگاه کنید می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید یک فرد قرار است مناسب یک نقش شغلی باشد یا نه.

تست های شخصیت شناسی رفتار و صفاتی را در یک کاندیدا هدف قرار می دهند که برای موقعیت های خاصی شغلی حیاتی هستند مانند هوش هیجانی و قابلیت های رهبری.

الزاما، معنای این جمله این است که شما می توانید سوالاتی را انتخاب کنید که رفتارهای مورد نیازتان در یک کارمند را بررسی کند و مطمئن شوید یک کاندیدا با فرهنگ شرکت شما تناسب دارد.

مزیت عالی دیگر این تست ها برای شما و کاندیدا این است که می تواند به شما کمک کند فرآیند استخدام خود را بدون تعصب و جهت گیری پیش ببرید. در نتیجه کاندیدا شانس بیشتری برای اثبات خودش در فرآیند مصاحبه و همچنین تست شخصیت شناسی دارد و در نتیجه علت استخدام او شفاف تر خواهد بود.

مقاله چطور فرآیند استخدام شفاف تری داشته باشیم؟

گرچه یک آزمون شخصیت شناسی ممکن است نتواند نشان دهد یک کاندیدا در یک موقعیت شغلی موفق خواهد بود یا نه، ولی می تواند هشدارهای مهم در مورد او را مشخص کند.

چنین نتیجه ای مفید است چون شما می توانید اگر در آزمون خود موفق نباشند کاملا آن ها را نادیده بگیرید که در مقابل در وقت و هزینه شما صرفه جویی خواهد کرد.

معایب تست‌های شخصیت شناسی چیست؟

یکی از نگرانی های اصلی در مورد آزمون های شخصیت شناسی شغلی این است که شما را ملزم به اعتماد به کاندیداها می کنند. به همین دلیل است که پیش از آزمون باید از آن ها درخواست کنید سوالات را صادقانه پاسخ دهند.

برخی از کاندیداها ممکن است سوالات را به شکلی پاسخ دهند که فکر می کنند مطلوب شما است. برای مقابله با این عمل، باید تستی انتخاب کنید که یک ویژگی شخصیتی را به شکل های مختلف بسنجد. به عنوان مثال، این سوالات شیوه کاری منعطفانه را مورد توجه قرار می دهند:

  • من دوست دارم در آن واحد روی یک وظیفه تمرکز کنم.
  • من در انجام همزمان چند کار خوب عمل می کنم.
  • من زمانی که یک پروژه را تحت کنترل دارم بهترین عملکرد خودم را نشان می دهم.
  • به نظر من زمانی که برنامه ها دقیقه آخر عوض می شوند، هیجان انگیز است.

کاندیدا اگر با صداقت کامل پاسخ می دهد انتخاب او برای سوال اول گزینه شدیدا موافق هستم و برای سوال دوم گزینه شدیدا مخالف هستم باشد.

تست های شخصیت شناسی شغلی هرگز نمی توانند 100 درصد صحیح باشند ولی می توانند نشان دهند یک کاندیدا تحت شرایط خاص احتمالا چه رفتاری از خود نشان می دهد. 

اگر سوالات بیش از حد پیچیده هستند، هر کاندیدا می تواند تفسیر متفاوتی از آن ها داشته باشد. بنابراین نتایج آزمون دقیق نخواهد بود و ممکن است باعث شود بهترین کاندیدای مناسب برای کسب و کار خود را از دست بدهید.

مقاله تست نئو در استخدام

بهترین راه برای بررسی تست های شخصیت شناسی قبل از استخدام نگاه جامع به کاندیدا است. تجربه آن ها، نتیجه مصاحبه شغلی آن ها و نتیجه آزمون شخصیت شناسی شان را در نظر بگیرید تا بتوانید بهترین فرد را به داخل شرکت خود راه دهید.

نکات مهم در استفاده از آزمون‌های شخصیت شناسی

چه از کاندیدا بخواهید برای مصاحبه یک پرزنتیشنی آماده کند یا از آن ها بخواهید یک وظیفه مرتبط با شغل پیش از استخدام را تکمیل کنند، هیچ راهی بهتر از این برای شناخت یک فرد وجود ندارد که فرصت دهید خودش را اثبات کند.

معمولا، انجام یک وظیفه شغلی پیش از استخدام می تواند یک روش منصفانه تر برای ارزیابی عملکرد خوب یک فرد پس از استخدام باشد. شما خواهید توانست متوجه شوید و عملا ببینید آیا یک فرد شایسته حضور در محیط کسب و کار شما را دارد یا نه.

زمان استفاده از تست های شخصیت شناسی در طول فرآیند مصاحبه شغلی خود بهتر است به نکات زیر دقت کنید:

  • تست های شخصیت شناسی می توانند به شما کمک کنند در طول فرآیند استخدام نگاه تعصبانه نداشته باشید.
  • سنجش ویژگی های شخصیتی که مناسب وظیفه شغلی مورد نظرتان هستند می تواند به شما کمک کند بیشترین نتیجه را از این تست ها بگیرید.
  • باید به کاندیداها اعتماد کنید که به پاسخ ها با صداقت کامل جواب دهند، در غیر این صورت فقط وقت خودتان را گرفتید. 
  • گرچه تست های شخصیت شناسی یک ابزار مفید هستند، ولی نباید در زمان استخدام تنها به نتیجه آن ها برای استخدام اکتفا کنید.


شخصیت شناسی مصاحبه و استخدام منابع انسانی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.