آزمون IQ

1402/04/03 11:59 AM - 10 ماه قبل


آزمون IQ ده گانه ده توانایی ذهنی شما را می‌سنجد و هوش شما همراه با IQ هر کدام از قسمت های نیمکره راست و چپ را به صورت جداگانه گزارش می‌کند.

تست هوش ده گانه IQ چه چیزی را در افراد می سنجد؟

تست هوش ده گانه IQ یکی از جامع ترین و دقیق ترین آزمون‌های هوش است که تا کنون ارائه شده است. با استفاده از این تست ضریب هوشی افراد در ده حوزه مشخص می‌شود. این تست شامل 10 آزمون است که 5 آزمون توانایی های نیمکره راست و 5 آزمون دیگر توانایی های نیمکره چپ را می‌سنجد.

با توجه به اینکه مغز انسان به دو عمده نیمکره راست و نیمکره چپ تقسیم شده است، هر کدام از قسمت های مغز توانمندی های ذهنی خاصی را برای فرد به ارمغان می آورد. معمولاً هر فرد یک نیمکره فعال دارد. به همین دلیل است که افراد در توانمندیهای ذهنی متفاوت اند. این آزمون طوری طراحی شده است که 5 قسمت آن مربوط به سنجش نیمکره راست مغز و 5 قسمت آن مربوط به سنجش نیمکره چپ مغز است.

تست هوش ده گانه شاخص های زیر را اندازه گیری می‌نماید، که برخی از آن ها مربوط به نیمکره راست و برخی مربوط به نیمکره چپ مغز است.

توانایی های نیمکره چپ مغز

  • حافظه
  • درک لغت
  • ارتباط اعدادی
  • استنتاج و منطق
  • استنتاج عددی

توانایی های نیمکره راست

  • ادراک
  • ادراک بصری
  • درک تصاویر
  • تجسم فضایی
  • خلاقیت

تست هوش IQ چیست؟

روانشناسان زیادی روی مساله تست هوش کار کرده اند. سوال اصلی اکثر روانشناسان این بوده که تست هوش کامل که همه ابعاد ذهنی افراد را بسنجد، چه خصوصیاتی دارد و چه مواردی را مورد سنجش قرار میدهد. به نظر میرسد ابعادی که باید در یک تست هوش کامل افراد را مورد سنجش قرار دهند حداقل دارای 10 قسمت از موارد ذیل باشد. برخی از این ابعاد شامل مواردی همچون تست حافظه ، تست استدلال کلامی ، تست استدلال عددی ، تست هوش تصویری ، تست هوش ریاضی ، تست هوش درک لغات و معانی ، تست ادراک ، تست ادراک بصری ، تست درک ارتباط اعداد ، تست درک جزئیات ، تست استنتاج و منطق ، تست تجسم فضایی و تست خلاقیت است. مثلاً تست هوشی مانند تست ریون فقط قسمت هوش تصویری است و نمی تواند مشخص کننده IQ فرد باشد.

نمره IQ یا همان تست هوش به چه معناست؟

پس از شرکت در یک تست هوش، ممکن است نیاز به تفسیر نمره IQ خود داشته باشید و بدانید واقعا چه چیزی را به شما نشان می‎دهد. آیا بهره هوشی شما متوسط است؟ آیا بهره هوشی در حد یک نابغه را دارید؟ جدول زیر به شما یک چارت نمره IQ نشان می‎دهد تا بتوانید درک بهتری از محدوده نمره‎های IQ داشته باشید.

این جدول دسته های متفاوتی را براساس مقدار نمره تست هوش شما مشخص می‎کند تا بتوانید در مورد توانمندی‎های خود درک نسبی به دست آورید.


درصد جمعیت
تفسیر نمره IQ
نمره IQ
2.1 درصد
بسیار با استعداد
بالای 130
6.4 درصد
با استعداد
121 تا 130
15.7 درصد
بالا تر از از مقدار متوسط هوش
111 تا 120
51.6 درصد
مقدار هوش متوسط
90 تا 110
15.7 درصد
پایین‎تر از مقدار متوسط هوش
80 تا 89
6.4 درصد
از نظر شناختی باید بررسی شود
70 تا 79


نمره تست هوش (IQ) من چه معنایی دارد؟

متوسط نمره IQ همیشه 100 است و امتیاز شخصی تان نمره IQ شما را در مقایسه با آن اعلام می‎کند. نمره‎های IQ براساس مقایسه با افراد دیگری هستند که در آن تست شرکت کردند و گروه هنجار نام دارند. چون امتیاز 100 متوسط است، نمره شما می‎گوید نمره IQ شما در مقایسه با سایرین در چه رتبه‎ای قرار می‎گیرد. چیزی به اسم یک «محدوده طبیعی IQ» وجود ندارد، گرچه می‎توانید دسته‎هایی مانند هوش متوسط (جدول بالا را ببینید) داشته باشید.

چطور تست IQ به وجود آمد؟

پل بروکا (1824 تا 1880) و سر فرانسیس گالتون (1822 تا 1911) اولین دانشمندانی بودند که به فکر اندازه گیری هوش افتادند. آن‎ها تصور کردند که می‎توانند با اندازه‎گیری جمجمه انسان مقدار هوش او را بسنجند. این دو دانشمند فرض کردند هر چه اندازه جمجمه یک فرد بزرگتر باشد، مقدار هوش بالاتری دارد. در همان دوران، دانشمند ویلهلم وونت (1832 تا 1920) از فاکتور خود اندیشی (توانایی فرد در بررسی افکار خودش) به عنوان عاملی برای سنجش هوش استفاده کرد. امروزه روش‎ها و ایده‎های این افراد تاریخ گذشته به شمار می‎روند و یقیناً برای تست های هوش استفاده نمی‎شوند ولی یک بخش مهم از تاریخچه تست هوش را به خود اختصاص داده‎اند.

اولین تست هوش «واقعی» اولین تست هوش مدرن در تاریخ سال 1904 توسط آلفرد بینه (1857 تا 1911) و تئودور سیمون (1873 تا 1961) طراحی شد. وزارت تعلیم و تربیت فرانسه از این دو محقق خواست آزمونی را طراحی کنند که کودکان از نظر ذهنی عقب‎افتاده را از کودکان دارای هوش معمولی ولی تنبل تشخیص دهد. نتیجه تحقیقات آن‎ها شکل‎گیری آزمون هوش سیمون – بینه بود. آزمون هوش مورد نظر چندین بخش داشت مانند استدلال منطقی، پیدا کردن کلمات هم‎‌قافیه و اسم بردن اشیاء. امتیاز این آزمون هوش در ترکیب با سن کودک، اطلاعاتی را در مورد توسعه هوش کودک فراهم می‎کند مثلا آیا کودک از نظر هوشی از سایر کودکان جلوتر یا عقب‎تر است؟ بهره هوشی در قالب ضریبی از 100 (سن ذهنی/ سن شناسنامه‎ای) محاسبه شده بود. این تست در دو قاره اروپا و آمریکا موفقیت عظیمی بر جا گذاشت.

کاربرد تست هوش چیست؟

از تست ‎های هوش برای اهداف متفاوتی استفاده می‎شود. استفاده از آن‎ها برای موارد زیر است:

  • انتخاب شغل و مشکلات مربوطه.
  • انتخاب کارمندان.
  • انتخاب مدرسه و رشته.
  • تحقیق بالینی در مورد بیماری‎هایی که تاثیر منفی روی هوش می‎گذارند، مانند زوال عقل.

تست ‎های هوش می‎توانند تحت این شرایط بسیار مفید باشند چون نمره‎های بالای بهره هوشی (IQ) یک ظرفیت پیش‎بینی کننده دارند. یعنی بهره هوشی به موفقیت تحصیلی در مدرسه، شغل، ویژگی‎های رهبری و خلاقیت ربط داده می‎شود.

قانون کلی این است هرچه نمره هوش شما بالاتر باشد، عملکرد بهتری در دنیای مدرسه و کار خواهید داشت. بنابراین، براساس امتیاز بهره هوشی‎تان می‎توانید در مورد آینده‎تان انتخاب‎های بهتری بگیرید.

تست و تایپ، تست آی کیو ده گانه برای بزرگسالان و همچنین برای سازمانها به منظور استخدام و ارزیابی کارکنان به صورت حضوری برگزار می نماید. برای اطلاعات بیشتر و هماهنگی وقت آزمون با شماره 09309144862 تماس بگیرید.


تعریف هر کدام از مشخصه هایی که در تست هوش ده گانه ( تست IQ ) سایت تست و تایپ مورد سنجش قرار می گیرد.

حافظه در IQ

حافظه توانایی به خاطر سپاری و یادآوری اطلاعات می‌باشد. نمرات بالا در این قسمت نشان دهنده توانایی بالای فرد در به خاطر سپاری سریع و در یادآوری المان ها است. این توانایی می‌تواند به فرد کمک کند تا در کمترین زمان بیشترین اطلاعات را در حافظه کوتاه مدت خود ذخیره کند و بتواند به راحتی آن‌ها را به خاطر بیاورد. نمرات بالا نشان دهنده حافظه کوتاه مدت قوی تر و نمرات پایین نشان دهنده حافظه کوتاه مدت ضعیف تر است. در مشاغل مختلف می تواند این توانایی به صورت موثر اثر گذار باشد. اگر شرایط احراز و شایستگی های شغلی در سازمانی به صورتی است که باید شاغل از حافظه خود بهره ببرد، سنجش این توانایی بسیار مهم می شود. به طور مثال مشاغلی که با افراد و موارد زیادی درطول روز درگیر هستند و نیاز است فرد شاغل موارد را به خوبی به خاطر سپرده و در زمان مورد نظر آن ها را به خاطر بیاورد و از اطلاعات خود استفاده کند.

ادراک در IQ

ادراک توانایی تشخیص اطلاعات مختلف از هم است. نمرات بالا در این قسمت نشان دهنده توانایی فرد در تشخیص سریع اطلاعات و بررسی جزئیات آن ها در کوتاهترین زمان می‌باشد. این توانایی می‌تواند به افراد کمک کند تا جزئیات را با دقت و سرعت مورد بررسی قرار دهند. افراد با این توانایی می‌توانند به راحتی کلمات و اعداد را درک کرده و جزئیات را مورد مقایسه و سنجش قرار دهند. نمرات بالا نشان دهنده دقت و سرعت بالاتر در بررسی جزئیات یک موضوع می باشد. این مورد در مشاغلی که با اعداد و ارقام در ارتباط اند و باید فرد شاغل دقت و سرعت کافی را برخوردار باشد بسیار مهم است. این توانایی گاهی در مشاغلی مانند مونتاژ و تعمیرات نیز مهم است و فرد شاغل باید حداقل امتیاز را در آن کسب کند.

درک لغت در IQ

درک لغت توانایی درک معنایی لغات است. نمرات بالا در این قسمت نشان دهنده توانایی فرد در ادراک کلمات و قابلیت تشخیص آن‌ها است. درک معنایی به مفهوم فهمیدن کلمه و تشخیص و تمیز آن بین بقیه کلمات است. این مهم به فرد کمک می کند تا کلمات را به راحتی بفهمد و بتواند در جای درست استفاده نماید. افراد دارای نمرات بالا درک بالاتری از لغات دارند و این درک را با سرعت زیادی انجام می دهند. این توانایی در مشاغلی که ارتباطات در آن زیاد است و فرد شاغل باید جوابگوی مشتریان باشد، بسیار مهم است. این توانایی در تعاملات افراد تاثیر گذار است و گاهی برای شرایط احراز مشاغلی مانند آموزگاری نیز استفاده می شود.

ادراک بصری در IQ

درک بصری توانایی درک دیداری تصاویر است. نمرات بالا در این قسمت نشان دهنده توانایی فرد در تشخیص و تمیز المان های بصری است. ادراک بصری به مفهوم فهمیدن تفاوت اشکال و تشخیص و تمیز بین تصاویر است. این توانایی به افرد کمک می‌کند تا جزئیات را در اشکال و تصاویر بتوانند تشخیص دهند. افراد با نمرات بالا با سرعت و دقت زیادی میتوانند تفاوت بین تصاویر را درک کنند و آن ها تجزیه و تحلیل کنند. این توانایی در مشاغلی که به درک تصاویر مربوط می شود بسیار حیاتی است. مشاغلی مانند طراحی، معماری و هر شغلی که باید فرد از توانایی دیداری خود استفاده کند، مهم است.

ارتباط اعدادی در IQ

ارتباط اعدادی توانایی تشخیص سریع بین اعداد است. نمرات بالا در این قسمت نشان دهنده توانایی فرد در تشخیص است. این توانایی به فرد کمک می کند تا ارتباط بین اعداد را تشخیص دهد و جزئیات را در خصوص اعداد بتواند سریع ادراک کند. افراد با نمرات بالا سرعت و دقت بیشتری در تشخیص اعداد مشابه و نامشابه هستند. این شایستگی در مشاغلی مهم است که باید فرد شاغل در پیدا کردن خطاها و جزئیات تبحر داشته باشد. مشاغلی که به دقت زیاد وابسته اند مانند مراقبت از بیماران و یا کار در داروخانه ها به این توانایی وابستگی بیشتری دارند.

تکمیل تصاویر در IQ

تکمیل تصاویر توانایی درک ارتباطی تصاویر است. نمرات بالا در این قسمت نشان دهنده درک فرد از ارتباط تصویری است. این توانایی به فرد کمک میکند تا بتواند منطق تصاویر را بیابد. قدرت درک بصری و ارتباط بین تصاویر از مهم ترین فاکتورهای این توانایی است. افراد با نمرات بالا علاوه بر سرعت درک بالای تصاویر قادراند بین تصاویر ارتباط معنا دار را هم بیابند. این توانایی در شغل هایی که به تعمیرات و عیب یابی وابسته اند بسیار مهم است. مشاغل مهندسی و حتی پزشکی نیز به این توانایی در انجام امور خود نیاز دارند.

استنتاج و منطق در IQ

استنتاج و منطق توانایی درک منطقی بین موضوعات است. این توانایی به فرد کمک می‌کند تا رابطه منطقی بین موضوعات را بیابد و بتواند آن ها را تحلیل کند. این توانایی با درک موضوعات و یافتن راه حل برای مسائل پیچیده ارتباط مستقیم دارد. افراد دارای نمرات بالا قادراند تجزیه و تحلیل منطقی از موضوعات ارائه دهند. این توانایی به مشاغل خاصی محدود نمی شود. مشاغلی که نیاز به تحقیق و توسعه دارند همگی به این توانایی وابسته اند.

تجسم فضایی در IQ

تجسم فضایی توانایی درک تصاویر از راه درک فضایی اجسام است. این توانایی به افراد کمک می کند تا تصویری سه بعدی از اجسام در ذهن خود مجسم کنند و بتوانند ساختارهای تک بعدی را در ذهن خود به صورت چند بعدی داشته باشند. افراد با نمرات بالا می توانند تصویر سازی ذهنی خوبی داشته باشند. این توانایی در مشاغل مهندسی و در تمامی شاخه های آن می تواند موثر باشد. مخصوصاً مشاغلی مانند معماری و عمران بسیار به این توانایی وابسته اند.

استنتاج عددی در IQ

استنتاج عددی توانایی درک و پیدا کردن رابطه بین اعداد است. این توانایی به افراد کمک میکند تا رابطه بین اشیا و موضوعات و همچنین اعداد را به راحتی بیابند. درک رابطه ریاضی و حل مسائل پیچیده ریاضیات بر اساس این هوش شکل می‌گیرد. افراد دارای نمرات بالا توانایی درک ارتباط ریاضی بین اعداد را دارند. این توانایی در مشاغلی مانند مشاغل وابسته به علوم پایه بسیار کاربرد دارد. افرادی که در حوزه های ریاضیات و نجوم کار می کنند، به این توانایی نیاز دارند.

خلاقیت در IQ

خلاقیت توانایی استفاده از اشیا و کلمات موجود در جهت کاربرد به روش نوینی است. این هوش کمک می‌کند تا افراد بتوانند روش نوینی را برای کارهای عادی برگزینند. تفکر در زمینه ای که ممکن است روش معمولی نباشد از خصوصیات این توانایی است. افراد با نمرات بالا می توانند با استفاده از خلاقیت به مسائل به روش نوینی بنگرند. این توانایی به شغل خاصی معطوف نمی شود و افراد در هر شغلی ممکن است نیاز داشته باشند که خلاقیت داشته باشند. افراد با این توانایی می توانند در سیستم ها تحول آفرین باشند.

چرا باید در تست IQ در سایت تست و تایپ شرکت کنم؟

  • استاندارد بودن این آزمون بر اساس معیار های بین المللی
  • سنجش سرعت و دقت فرد
  • مشخص شدن توانمندی های واقعی فرد
  • شناخت توانایی های افراد در ابعاد مختلف ذهنی

تست IQ برای چه سنی مناسب است؟

  • این تست برای افراد 18 تا 75 سال قابل اجرا است.

در صورت تمایل برای انجام تست هوش آی کیو ده گانه IQ ، تست و تایپ این آزمون را به صورت حضوری برای افراد 18 سال به بالا و همچنین برای سازمانها جهت استخدام و ارزیابی کارکنان؛ برگزار میکند. برای هماهنگی و رزرو وقت آزمون با شماره 093091444862 تماس بگیرید. 


توسعه فردی خودشناسی تست هوش پنل ارزیابی سازمانی و گروهی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.


مقالات پیشنهادی


آزمون های مرتبط



پر بازدیدترین ها