هر تیپ شخصیتی در سیستم مایرز بریگز چطور بدجنسی خود را نشان می دهد؟ قسمت سوم

1402/04/10 9:30 PM - 10 ماه قبل


در مطلب قبل بررسی کردیم تیپ های شخصیتی ENFJ، ENTJ، INFJ، INTJ و ESFP چطور بدجنسی خود را نشان می دهند. در ادامه چند تیپ دیگر را بررسی خواهیم کرد. پس تا انتها همراه ما باشید.

اما قبل از شروع اگر از تیپ شخصیتی خود مطمئن نیستید می توانید در تست MBTI تست و تایپ شرکت کرده و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

تیپ ESTP

افراد با تیپ شخصیتی ESTP، شخصیت فعالی دارند که سریعا می توانند فکر کنند یا واکنش نشان دهند. این افراد عاشق ماجراجویی و درک نحوه عمل چیزهای مختلف هستند. آن ها در بهترین حالت خود دوست دارند پتانسیل موجود در سایرین را ببینند و از دانششان برای کمک به آن ها برای رسیدن به اهدافشان، حداکثر استفاده را ببرند.

اما آن ها می توانند بدجنس باشند که این ویژگی زمانی نمایان خواهد شد که به بلوغ لازم نرسیده اند، استرس را تجربه می کنند یا در حالت تعادل خود قرار ندارند. زمانی که ESTPها نابالغ هستند، رفتاری فوق العاده رقابتی را نشان می دهند. یعنی به شکل خودخواهانه تمرکز خود را روی برنده شدن می گذارند یا در هر موقعیتی که می توانند سعی می کنند سایرین را به واسطه هوش خود یا به کمک حقه، شکست دهند.

نتیجه آن می تواند رفتاری مانند میانبر زدن برای به جلو پیش رفتن، فریب افراد یا تقلب برای دستیابی به برتری و نادیده گرفتن تاثیر انتخاب هایشان روی احساسات سایر افراد باشد. آن ها ممکن است چنان نسبت به سایرین احساس برتری کنند که نتیجه آن ارزشمند ندانستن دیگران یا گفتن حرف های آزاردهنده باشد.

سایر ESTPهای نامتعادل می توانند از نظر احساسی بسیار با سایرین بازی کنند. این تیپ شخصیتی سریعا متوجه حساسیت و احساسات سایرین می شود و می تواند با این احساسات بازی کند تا بتواند به خواسته خود برسد.

آن ها می توانند ناصادق، جذاب، تاثیرگذار و فریبنده باشند تا سایرین را وادار کنند دوستشان داشته باشند یا آن ها را وادار به موافقت با چیزی کنند که شاید به نفع خودشان نیست. این دسته از ESTPها بدجنسی خود را با فریب و حقه نشان می دهند تا این که بخواهند خود را از سایرین برتر بدانند و آن را حتی نشان دهند.

ESTPها به علت حس شوخ طبعی خود شهرت دارند. اما ESTPهای ناسالم می توانند از شوخ طبعی برای آسیب زدن استفاده کنند. آن ها می توانند فقط به این خاطر که بحث کنند و سایرین را دست بیاندازند، چنین رفتاری را نشان دهند.

زمای که فردی سعی می کند با آن ها به صورت جدی حرف بزند، آن ها ممکن است دست به حقه بزنند و اذیت کنند یا بی هدف بحث کنند تا فرد دیگر را فقط به هم بریزند.

3 روش برای کمک به رشد افراد با شخصیت ESTP

1) زمانی که متوجه شدید می خواهید کسی را مسخره کنید، کمی مکث کرده و طرف مقابل را در نظر بگیرید. از خود بپرسید «آیا گفتن این جمله مهربانانه است؟ آیا به او کمک خواهد کرد یا به او آسیب خواهد زد و آیا نشان می دهد که دوست دارم سایرین چطور به من نگاه کنند؟»

اگر متوجه شدید که حرف شما بیشتر برای این است که احساس برتری کنید تا مفید بودن، آن را بیان نکنید و به جای آن از روی درک واکنش نشان دهید.

2) مطمئن شوید که روزانه مدت زمانی را به درون نگری سپری می کنید. انجام این کار الزاما به معنای چند ساعت مدیتیشن نیست، بلکه فقط 5 تا 10 دقیقه در روز می تواند تاثیر شگرفی به جا بگذارد. در مورد هدف، اصول و روابط خود فکر کنید.

آیا طبق اصول و ارزش های خود زندگی می کنید؟ زمانی که مدتی را به درون نگری سپری کنید، به شما کمک می کند که از انگیزه ها و امیال خود بیشتر آگاه باشید تا رفتار و اعمالتان بر پایه درک باشند.

3) در نهایت سعی کنید بازخورد را بپذیرید. هیچ کس کامل نیست و همه ما پتانسیل رشد کردن و تبدیل شدن به نسخه بهتر خودمان را داریم. زمانی که فردی از شما به صورت سازنده انتقاد می کند، آن را به دل نگیرید، او را مسخره یا ساکت نکنید.

بلکه به این انتقاد به چشم فرصتی نگاه کنید که توسط آن می توانید چیزی جدید در مورد خود بدانید و از آن به عنوان محرکی برای رشد شخصی تان استفاده کنید.

تیپ ISFP

افراد با تیپ شخصیتی ISFP شخصیتی خلاق و آزاد دارند که با درک و تحسین عمیق زیبایی و هنر، زندگی خود را پیش می برند. آن ها اغلب افرادی مهربان و آرام هستند، گرچه در ظاهر مخفی کار و اینطور به نظر می رسند که می توانند سختی و درد را بدون نشان دادن احساسات خود یا شکایت کردن، تحمل کنند.

آن ها به اصالت و صداقت، خلاقیت و پیدا کردن هویت بی همتا و هدف خود در زندگی ایمان دارند. زمانی که ESFPها در حالت نامتعادل، نابالغ یا تحت فشار بیش از حد استرس قرار می گیرند، می توانند بدجنسی خود را به نمایش بگذارند.

ISFPهایی که در دنیای خود اسیر شده اند، می توانند با این دیدگاه که یک چیز فقط اشتباه یا درست است، سریعا سایرین را قضاوت کرده و به شرایط و موقعیت ماجرا یا دلایل اصلی رفتار فرد، دقت نکنند.

آن ها ممکن است تصمیم بگیرند که افراد درگیر را دوست نداشته باشند و سایرین را از زندگی خود حذف کنند و خودشان را به علت حس برتری داشتن، منزوی کنند. آن ها ممکن است برای احساسات خود نسبت به سایرین استدلال منطقی بیاورند و برای توجیه دیدگاه هایشان نتیجه گیری منطقی کنند.

ISFPهای ناسالم یا نابالغ ممکن است امیال خود را نسبت به مسئولیت هایی که در قبال سایرین دارند، در اولویت قرار دهند. چنین رفتاری می تواند شبیه به خودخواهی، نداشتن تعهد یا بی مسئولیتی در روابط به نظر برسد.

شاید آن ها ترجیح دهند به جای کمک به افراد داخل خانه، تلویزیون نگاه کنند یا دائما برنامه ها را به هم بزنند یا به وعده های خود عمل نکنند. افراد با تیپ شخصیتی IFSP که تحت استرس زیادی قرار دارند ممکن است به شکل غیرمعمولی از سایرین انتقاد کنند.

با آن که آن ها ممکن است در انتقاد شفاهی با مشکل روبرو شوند اما زبان بدن و حالت چهره شان می تواند کاملا آزاردهنده و تاثیرگذار باشد. رفتاری آن ها می تواند به شکلی باشد که برتری یا محق بودن خود را نشان دهند، انگار از اطرافیان خود باهوش تر و کامل تر هستند.

3 روش برای کمک به رشد افراد با شخصیت ISFP

1) بین مدت زمانی که تنها هستید و وقتی که با دنیای بیرون سپری می کنید، تعادل برقرار کنید. به دل طبیعت بروید، با دوستان خود در کافی شاپ قرار بگذارید یا در کلاس آموزشی چیزی که دوست دارید، شرکت کنید.

زمانی که مدتی از روز را به درون نگری اختصاص دهید، با ارزش های خود در تماس خواهید بود و گذراندن وقت با سایرین نیز اجازه خواهد داد به یک درک متعادل تر، واقع گرایانه تر و همراه با همدلی بیشتر برسید.

2) تمرین کنید تا نسبت به افرادی که با شما تفاوت دارند، صبوری نشان دهید و آن ها را درک کنید. منش و رفتار همه در این دنیا شبیه به یکدیگر نیست و اغلب حتی سوتفاهم های کوچک می تواند باعث اختلاف شود و به احساسات سایرین صدمه بزند.

زمانی که با سایرین تعامل برقرار می کنید، به خودتان یادآوری کنید که آن ها پیش از شما صدها تجربه و داستان را در زندگی خود پشت سر گذرانده اند و درک این موضوع نیاز به زمان دارد.

3) آیا مسئولیت هایی وجود دارد که از انجام آن ها کاملا نفرت داشته باشید؟ سعی کنید به کمک روش های مختلف این مسئولیت ها را لذت بخش تر کنید. آیا مجبور به شستن ظرف ها هستید؟ سعی کنید در زمان انجام آن به یک کتاب صوتی یا آهنگ گوش دهید. آیا یک ساعت را باید درگیر پروژه ای شوید که از آن تنفر دارید؟ پاداشی تعیین کنید که با اتمام پروژه به خود می دهید.

هر زمان که احساس کردید وسوسه می شوید که کار مهمی را به این علت که بیش از حد خسته کننده و دلگیر است بی خیال شوید، از آن به عنوان یک فرصت برای تمرین خودانضباطی و صبر استفاده کنید. مدت زمانی را وقت بگذارید و بررسی کنید چرا انجام آن کار کمک می کند به ارزش های خود پایبند باشید.

اگر بیش از حد درگیر مسئولیت های مختلف هستید، نگاهی به وظایف خود بیاندازید و ببینید آیا می توانید تعدادی از موارد غیرضروری را لغو کنید یا نه.

تیپ ISTP

افراد با تیپ شخصیتی ISTP حواس تیز و بسیار هوشیاری دارند و افراد واقع گرایی هستند که از درک نحوه عمل چیزهای مختلف و علت آن لذت می برند. آن ها اغلب مستقل هستند و براساس اصول و قوانین خود زندگی می کنند.

گرچه ISTPها می توانند گاهی بی احساس یا سرد به نظر برسند اما آن ها می دانند چطور دوستان و شریک زندگی باوفاداری باشند، زمانی که بتوانند فردی را که با او واقعا ارتباط برقرار می کنند پیدا کنند.

زمانی که ISTPها در حالت نامتعادل خود هستند، درگیر دنیای درونشان می شوند و نسبت به اطرافیان خود توجهی نشان نمی دهند. آن ها ممکن است روابط و مسئولیت ها را نادیده بگیرند و به جای آن درگیر علایق و سرگرمی های خاصی شوند.

زمانی که آن ها سعی می کنند خود را توضیح دهند، نسبت به افرادی که نتوانند فورا با رشته افکار آن ها همراه شوند، صبوری خرج نمی دهند. افراد با این تیپ شخصیتی ممکن است به صورت خودخواهانه فرض کنند که سایرین در سطح آن ها نیستند و طعنه زده و حرف هایی بزنند که طرف مقابل را بی ارزش نشان دهد.

آن ها به مرور زمان بیشتر منزوی می شوند و اعتقاد دارند سایرین تنها باعث می شود که آن ها به پتانسیل کامل خود نرسند.

ISTPهایی که بیش از حد درگیر زندگی اجتماعی و دنیای بیرون می شوند، می توانند رفتار بی محابا، آزاردهنده و خودجوش از خود نشان دهند. آن ها ممکن است تصمیم های عجولانه ای بگیرند که برای خودشان (یا سایرین) در آینده عواقبی خواهد داشت یا در مواقع بحرانی بیش از حد سریع تصمیم بگیرند.

زمانی که آن ها از برقراری روابط اجتماعی بیش از حد خسته و آشفته شوند، به افرادی تبدیل می شوند که نسبت به سایرین نگاهی بدبینانه، منفی و منتقدانه دارند. همچنین در این مواقع حرف هایی می زنند که اگر انرژی بیشتری داشتند و سرحال تر بودند، به زبان نمی آوردند.

3 روش برای کمک به رشد افراد با شخصیت ISTP

1) بیش از حد تنها بودن رفتاری سالم نیست اما همین حرف را برای وقت گذرانی بیش از حد با سایرین می توان گفت. زمانی را صرف بررسی خودتان کنید و ببینید چه زمانی باید تنها باشید و چه موقع از منطقه امن خود خارج شوید.

زمانی را به کسب انرژی مجدد، بررسی همه چیز و اصلاح خودتان اختصاص دهید. اما همچنین برای برقراری ارتباط با سایرین، تبادل ایده و درگیر شدن با دنیای واقعی اطراف خود، وقت بگذارید. انجام این کارها می تواند کمک کند که به تعادل بیشتری برسید و نظر شما در مورد افراد و رفتارتان با آن ها، منصفانه تر باشد.

2) اگر احساس می کنید بی قرار هستید و استرس دارید، کمی از التهاب و سرعت خود بکاهید و چند تکنیک ذهن آگاهی را تمرین کنید. تنفس عمیق، مدیتیشن یا در خلوت خود ورزش کردن می تواند کمک کند زمانی که زندگی اطرافتان آشفته است، مجددا باتری هایتان را شارژ کنید.

3) در نهایت متوجه باشید که شخصیت هر فرد متفاوت با دیگری است. قضاوت افرادی که در مقایسه با شما شور بیشتری دارند یا احساساتی تر هستند یا توانایی آن ها از شما بیشتر یا کمتر است، سخت نیست. اما در حقیقت تیپ های مختلف دیدگاه های مهم و مهارت های ارزشمندی دارند.

درک این موضوع می تواند کمک کند ارتباطی برپایه همدلی بیشتر با سایرین برقرار کنید. با کنجکاوی به افراد متفاوت با خود نزدیک شوید نه به قصد قضاوت تا متوجه شوید که تعامل هایتان مثبت تر خواهند شد.

تیپ ESFJ

افراد با تیپ شخصیتی ESFJ، خونگرم، وفادار و اجتماعی هستند که به نیازهای کاربردی و احساسی سایرین توجه نشان می دهند. آن ها اغلب نیازهای سایرین را نسبت به نیازهای خود در اولویت قرار می دهند و تلاش می کنند مطمئن شوند که ارزش هایشان در جوامعشان بازتاب پیدا می کند.

این تیپ اغلب مثال کاملی برای داشتن رفتار مهربانانه و دوستانه است، بنابراین به سختی می توان تصور کرد که بخواهند بدجنس باشند. اما حتی ESFJها مانند تمام تیپ ها می توانند در مواقعی بدجنسی خود را نشان دهند.

این افراد دوست دارد روابط هماهنگ و بدون آشفتگی با سایرین داشته باشند و از موقعیت های اجتماعی که در آن همه ارزش های مشترکی دارند، لذت می برند. گرچه آن ها مانند هر تیپ شخصیتی دیگر، با احساسات منفی سر و کار دارند.

ESFJهای ناسالم از بحث مستقیم در مورد رنجش یا شکایت خود با سایرین خودداری می کنند و ممکن است پشت سایرین شایعه پراکنی کنند. نتیجه آن می تواند لطمه زدن به شهرت افرادی باشد که نمی دانند چه اشتباهی کرده اند و حتی منجر شود که افراد با این تیپ شخصیتی گروهی تحت عنوان «ما در برابر آن ها» شکل دهند.

ESFJهای نابالغ ممکن است احساس کنند که همه باید با ارزش های شدیدا عمیق آن ها موافقت کنند. به نظر افراد با این تیپ شخصیتی افراد مخالف تنها اشتباه کرده و آن ها به کمک استدلال های اشتباه سعی می کنند سایرین را نسبت به دیدگاه خود متقاعد کنند.

اگر افراد به مخالفت با یک ESFJ ادامه دهند یا خلاف ارزش های عزیز او زندگی کنند، او با ایجاد گروه هایی از طرفداران خود یا بودن در گروهی که پشت سایرین حرف بزنند یا به نوعی دیگران را به داخل خود راه ندهند، احساس آرامش می کنند.

مشکل این جا است که ESFJ نابالغ اغلب باور دارد که کار او اشتباه نیست و اصلا نمی تواند به شکل واقعی بدجنس یا ظالم باشد. اگر فردی از حرفی که فرد با تیپ ESFJ پشت سرش زده یا انجام داده است آسیب ببیند، او اغلب حق را به رفتار خود می دهد تا این که اشتباهش را بپذیرد.

زمانی که ESFJها استرس زیادی دارند، ممکن است به کارکرد پست شخصیتی خود پناه ببرند. این اتفاق زمانی رخ می دهد که آن ها تمام منابع و انرژی درونی خود را به پایان رسانده اند. در چنین شرایطی آن ها نه تنها از سایرین، بلکه خودشان، بیشتر انتقاد می کنند.

آن ها ممکن است شروع به آسیب زدن به سایرین و انتقاد از نقاط ضعف آن ها کنند یا به این علت که کامل نیستند، خود را مورد نکوهش و آسیب قرار دهند.

3 روش برای کمک به رشد افراد با شخصیت ESFJ

1) مدت زمانی را صرف فکر در مورد انگیزه ها و ارزش های خود کنید. شما فردی هستید که به مراقبت از سایرین ایمان دارید. گاهی بهترین روش برای کمک به افراد، بیان مستقیم علت ناراحتی یا شکایتتان است. ممکن است انجام آن در ابتدا ناراحت کننده باشد اما در دراز مدت نسبت به شایعه پراکنی یا خودداری از این که خودتان آن را ابراز کنید، عواقب به مراتب بهتری می تواند داشته باشد.

2) یاد بگیرید نسبت به خودتان مهربان باشید و همدلی نشان دهید. انجام این کار باعث می شود نسبت به سایرین نیز مهربان تر و همدل تر باشید. درک کنید که شما تجربه های متفاوتی داشته اید که شخصیت فعلی تان را شکل داده اند.

به مسیری که پشت سر گذاشته اند نگاه کنید و متوجه شوید که همه نیز به همین شکل داستان و مسیر خاص خود را داشته اند. به جای آن که سعی کنید سایرین را نسبت به ارزش های خود همگام و متقاعد کنید، به آن ها با کنجکاوی و ذهنی باز نزدیک شوید.

به این حقیقت احترام بگذارید که آن ها در مقایسه با شما از جاهای بسیار متفاوت آمده اند و ارزش هایشان نیز شایسته احترام هستند.

3) مطمئن شوید که قبل از نگرانی برای سایرین، به نیازهای روانی، فیزیکی و احساسی خود توجه دارید. این کار کمک خواهد کرد که مطمئن شوید از دائما انجام کارها برای سایرین، احساس خستگی یا آشفتگی نکنید. همچنین مهم است که جاهایی را داشته باشید که بتوانید آن جا خودتان و احساساتتان را ابراز کنید.

اگر احساسات منفی زیادی درونتان جمع شده است اما نمی خواهید آن ها را سر کسی خالی کنید، سعی کنید این احساسات را روی کاغذ بنویسید. سپس آن ها را برای خودتان بخوانید. اگر همچنان احساس می کنید که باید با کسی حرف بزنید، پس این کار را انجام دهید.

اما این کار می تواند به شما کمک کند احساسات خود را بررسی کرده و پردازش کنید تا بتوانید جلوی خودتان را در انجام کاری که بعدا پشیمانی به بار می آورد، بگیرید.


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.