7 راه برای موفقیت در یک مصاحبه شغلی

1398/02/14 10:41 AM - 4 سال قبل


بدون شک برخورداری از مهارت‎ های فنی بالا برای دستیابی به یک شغل مهم است، ولی شاید نه آن قدر که شما فکر می‎ کنید. در حقیقت، طی ارزیابی که اخیرا روی 2600 مدیر مسئول استخدام و کارشناسان منابع انسانی انجام شده است، 71 درصد از آن‎ ها گفته ‎اند کارمندانی که هوش هیجانی بیشتری دارند را به نسبت افراد با سطح بالایی از بهره هوشی (IQ) ترجیح می‎ دهند. علاوه بر این، 75 درصد گفتند که احتمال این که کارمندی با سطح بالایی از هوش هیجانی را ترفیع رتبه دهند بسیار زیاد است و 59 درصد ادعا کردند آن‎ ها فردی که بهره هوشی بالا ولی هوش هیجانی پایینی دارد را رد می‎ کنند.

در آینده نقش هوش هیجانی در دستیابی به شغل بسیار مهم ‎تر می‎ شود. سازمان انجمن اقتصاد جهانی (World Economic Forum) در گزارش خود به اسم «آینده شغل‎ ها» هوش هیجانی را در 10 مهارت شغلی لازم برای دستیابی به شغل در سال 2020 قرار داد. از آن جایی که شرکت‎ های بیشتری نسبت به استخدام کارمندانی با سطح هوش هیجانی بالا توجه می‎ کنند، اگر به دنبال شغل هستید، مهم است این ویژگی را در مصاحبه شغلی خود به نمایش بگذارید.

در این مطلب قصد داریم 7 روشی را بیان کنیم که توسط آن هوش هیجانی خود را در یک مصاحبه شغلی به نمایش بگذارید.

1) فعالانه گوش دهید

به جای این که زمانی از شما سوال پرسیده می ‎شود روی پاسخ آن تمرکز کنید، تمام توجه خود را جلب خود سوال کنید. جلوی وسوسه خودتان در پاسخ‎ دهی فوری به پرسش را بگیرید. مصاحبه‎ کنندگان به دنبال یک پاسخ دقیق و کامل هستند، به جای پرسش فوری که نشان دهد برای این پاسخ از قبل تمرین کرده‎ اید.

پرسش را در ذهن خود تکرار کنید تا مطمئن شوید آن را به شکلی که باید درک کرده ‎اید. اگر مطمئن نیستید جواب شما برای آن سوال است، این قضیه را از فردی که سوال پرسیده است، بپرسید.

2) احساسات را نشان دهید

بسیاری از افرادی که وارد مرحله مصاحبه شغلی می‎ شوند، به علت استرس می ‎توانند رفتار خشک و کنترل شده‎ ای داشته باشند. نه تنها نشان دادن مقداری احساسات اشکال ندارد، بلکه احساسات درست یک نوع رابطه بین فرد مصاحبه‎ کننده و شما به وجود می ‎آورد. خندیدن، تا زمانی که زورکی یا ساختگی نباشد، همیشه خوب است.

نشان دادن مقداری هیجان و شور اگر واقعی باشد خوب است. چیزی که باید توجه کنید این است که برای نشان دادن احساسات زور نزنید. اگر مصاحبه ‎کنندگان فکر کنند خودتان نیستید، باعث می ‎شود به شما اعتماد نکنند و احتمال دستیابی شغل برای شما کم می‎ شود.

3) سایرین را در اعتبار موفقیت خود شریک کنید

می ‎توانید از مصاحبه با ورزشکاران حرفه ‎ای پس از برنده شدن یا کسب مقام و جایزه، الهام بگیرید. آن‎ ها همیشه اعتبار موفقیت خود را به دوستان هم تیمی یا تیم خود اعطاء می‎ کنند به جای این که خودشان را عامل اصلی آن بدانند. زمانی که از شما در مورد پروژه ه‎ای که به آن افتخار می‎ کنید سوال پرسیده می‎ شود یا موفقیتی که به دست آوردید، مطمئن شوید اعتبار آن را با تیم، گروه و سایر افرادی که در پروژه نقش داشته ‎اند سهیم شوید.

شفافانه بگویید که بابت عضویت در گروهی که در آن موفقیت نقش داشته است افتخار می ‎کنید. چنین چیزی به شما به عنوان یک بازیکن تیم اعتبار بیشتری می ‎دهد تا این که به سادگی مانند هر فرد دیگری تمام موفقیت را شخصی در نظر بگیرید.

4) بگویید برای پیشرفت شخصی چه تلاشی دارید می‎ کنید

توصیه عمومی برای پاسخ دادن به سوالی در مورد نکات ضعف‎تان بیان آن به عنوان چیزی است که واقعا یک نکته قوت محسوب می ‎شود. به عنوان مثال، ادعا برای کمال‎گرا بودن یا این که خودتان را بیش از حد وقف شغلتان می‎ کنید، می‎تواند از سوی کارفرما به عنوان نکات قوت نگریسته شود. اما این پاسخ ‎ها دیگر مفید نیستند، چون مصاحبه ‎کنندگان به دنبال چیزی مهم ‎تر می‎ گردند.

زمان بیان یک نکته ضعف شخصی مطمئن شوید مشخص می‎ کنید فعالانه در حال کار روی آن هستید و مثال‎ هایی از پیشرفت شخصی برای تقویت آن بزنید.

مصاحبه‎ کنندگان می ‎دانند که تمامی ما نکات ضعفی داریم و گمان می ‎کنند ممکن است در مصاحبه شغلی چنین چیزی را مخفی کنیم. تا زمانی که نکات ضعف شما نشانه خطری را به همراه نیاورد، صادق باشید چون باعث جلب توجه اعتماد و احترام آن‎ ها خواهد شد.

5) از بیان مشکلاتی که قبلا در تیم یا محیط کار پیش آمده است خودداری نکنید

برای سوالی که در مورد نکات قوت شما پرسیده می ‎شود، به جای این که تنها روی شایستگی ‎ها یا توانایی فنی خود تمرکز کنید، در مورد توانایی‎تان در همکاری شایسته با سایرین در یک مجموعه تیمی صحبت کنید. توانایی شما در سازش با تغییر یا شکست‎ ها و همکاری خوب با سایرین و مشتریان موضوع مهمی است که باید مطرح شود. به جای این که به سادگی به این چیزها اشاره کنید، خود را آماده کنید تا مثال‎ هایی در مورد زمان ‎هایی بزنید که از این مهارت‎ ها استفاده کردید. شاید در گروه شما مشکلی پیش آمده است یا مجبور بودید با یک مشتری خشمگین مقابله کنید. بگویید چطور از مهارت‎ های نرم خود برای مقابله موثر با این موقعیت ‎ها استفاده کردید.

6) نشان دهید از اشتباهاتتان می‎  توانید عبرت بگیرید

زمانی که مصاحبه ‎کننده در مورد موقعیتی می‎پرسد که اوضاع به خوبی پیش نرفته است، بدترین کاری که می‎ توانید انجام دهید انداختن تقصیر به گردن دیگران است. علت ماجرا را بگویید ولی از متهم ‎سازی دیگران خودداری کنید. قبل از این که به این پرسش پاسخ دهید، اشکال ندارد از طریق زبان بیان و بدن خود مقداری احساسات نشان دهید. بدین وسیله پیامی می ‎فرستید که این موقعیت واقعی بوده است و نه چیزی که از خودتان ساخته ‎اید. اجازه دهید مصاحبه ‎کننده متوجه شود موقعیت سختی بوده است و بسیار شما را درگیر کرده است.

چیزی که مصاحبه ‎کننده می‎ خواهد بداند این است که چطور واکنش نشان دادید و آیا برای بهبود موقعیت کاری کردید یا نه. اگر از شما سهمتان از آن قضیه پرسیده شود، آماده باشید که سهم خود از مسئولیت آن ماجرا را بپذیرید اما طوری صحبت کنید که اگر به آن موقعیت دوباره بر گردید به شکل دیگری عمل می ‎کنید. مصاحبه ‎کنندگان می‎ دانند همه اشتباه می‎ کنند، ولی می‎ خواهند بدانند شما فردی هستید که از اشتباهات خود درست گرفته ‎اید یا نه.

7) سوالاتی در مورد فرهنگ و ارزش‎ ها بپرسید

در انتهای یک مصاحبه شغلی، معمولا از فرد خواسته می‎ شود اگر سوالی دارد بپرسد. این کار فرصت عالی در اختیار شما قرار می  ‎دهد تا هوش هیجانی خود را نشان دهید. سوالاتی در مورد فرهنگ، ارزش‎ های سازمان و شروط موفقیت افراد داخل آن را بپرسید. هر گونه تجربیات مثبتی که با افراد در سازمان ‎هایشان یا مشتریان‎شان در گذشته‎ داشته‎ اید و مشاهداتی که کردید را مطرح کنید. این کار نشان خواهد داد که نه تنها به شغل مورد نظر علاقه دارید بلکه به دنبال این هستید که نحوه جاگیری خود در شرکت را متوجه شوید. این صحبت‎ ها به مصاحبه‎ کنندگان نشان می‎ دهد خودتان را می ‎شناسید و از اهمیت همخوانی نیازهای آن ‎ها با نیازهای خودتان آگاه هستید. آن‎ها همچنین سعی می‎ کنند این قضیه را ارزیابی کنند و آگاهی شما به آن‎ها در تصمیم‎ گیری برای استخدام کمک خواهد کرد. اگر مناسب فرهنگ سازمانی آن‎ها باشید، به نفع شما خواهد بود. اگر نه، بهتر است در این مرحله متوجه آن شوید و وقت و انرژی خود را در جای دیگری صرف کنید.


هوش هیجانی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.