آنچه باید در مورد تست هوش بدانید

1398/06/16 11:18 AM - 4 سال قبل


تست هوش معنای گسترده ای دارد و روانشناسان زیادی روی این مساله کار کرده اند. سوال اصلی این است که تست هوش کامل که همه ابعاد ذهنی افراد را بسنجد، چه خصوصیاتی دارد و چه مواردی را مورد سنجش قرار میدهد. به نظر میرسد ابعادی که باید در یک تست هوش کامل افراد را مورد سنجش قرار دهند حداقل دارای 10 قسمت از موارد ذیل باشد. برخی از این ابعاد شامل مواردی همچون تست حافظه، تست استدلال کلامی، تست استدلال عددی، تست هوش تصویری، تست هوش ریاضی، تست هوش درک لغات و معانی، تست ادراک، تست ادراک بصری، تست درک ارتباط اعداد، تست درک جزئیات، تست استنتاج و منطق، تست تجسم فضایی و تست خلاقیت است. مثلاً تست هوشی مانند تست ریون فقط قسمت هوش تصویری است و نمی تواند مشخص کننده IQ فرد باشد. 

نمره IQ یا همان تست هوش به چه معناست؟

نمره IQ چه معنایی دارد؟ متوسط نمره IQ چقدر است؟ تقریبا 2 درصد جمعیت نمره IQ کمتر از 69 دارند. چنین نمره کمی را اغلب اوقات به سختی می توان توسط یک تست هوش معمولی سنجید. به همین شکل به سختی می توان نمره‎ های بسیار بالای IQ را دقیقا مشخص کرد.

علت آن به این قضیه بر می گردد که برای تعیین اعتبار یک نمره خاص نیاز به اندازه‎ گیری‎ های زیادی است. چون نمره ‎های بسیار بالا و پایین IQ به سادگی اغلب اوقات به دست آورده نمی‎شوند، بنابراین تشکیل چنین گروه مرجعی سخت است.

پس از شرکت در یک تست هوش، ممکن است نیاز به تفسیر نمره IQ خود داشته باشید و بدانید واقعا چه چیزی را به شما نشان می‎دهد. آیا بهره هوشی شما متوسط است؟ آیا بهره هوشی در حد یک نابغه را دارید؟ جدول زیر به شما یک چارت نمره IQ نشان می‎دهد تا بتوانید درک بهتری از محدوده نمره‎ های IQ داشته باشید.

این جدول دسته‎ های متفاوتی را براساس مقدار نمره تست هوش شما مشخص می‎کند تا بتوانید در مورد توانمندی‎ های خود درک نسبی به دست آورید.

لینک تست هوش IQ همراه با پاسخنامه

محدوده نمره تست هوش چقدر است؟


درصد جمعیت
تفسیر نمره IQ
نمره IQ
2.1 درصد
بسیار با استعداد
بالای 130
6.4 درصد
با استعداد
121 تا 130
15.7 درصد
بالا تر از از مقدار متوسط هوش
111 تا 120
51.6 درصد
مقدار هوش متوسط
90 تا 110
15.7 درصد
پایین‎تر از مقدار متوسط هوش
80 تا 89
6.4 درصد
از نظر شناختی معیوب
70 تا 79


نمره تست هوش یا تست IQ معنایی دارد؟

همیشه درک معنای نمره ‎های تست هوش ساده نیست. اکثر تست‎ های حرفه ‎ای مانند تست هوش نسبی فرهنگی (culture fair intelligence test) یا تست هوش کلاسیک یک امتیاز مشخصی را برای بهره هوشی در اختیار شما نمی‎ گذارند، علاوه بر این آن‎ها به یک محدوده بهره هوشی اشاره می‎کنند.

این محدوده نشان می‎دهد که نمره شما در این مقیاس IQ ممکن است فرق کند که علت آن می‎تواند اشتباه اندازه ‎گیری و شرایط شما در جلسه آزمون باشد.

متوسط نمره IQ همیشه 100 است و امتیاز شخصی تان نمره IQ شما را در مقایسه با آن اعلام می‎کند. نمره ‎های IQ براساس مقایسه با افراد دیگری هستند که در آن تست شرکت کردند و گروه هنجار نام دارند.

چون 100 امتیاز متوسط است، نمره شما می‎گوید نمره IQ شما در مقایسه با سایرین در چه رتبه‎ ای قرار می‎گیرد.

چیزی به اسم یک «محدوده طبیعی IQ» وجود ندارد، گرچه می‎توانید دسته ‎هایی مانند هوش متوسط (جدول بالا را ببینید) داشته باشید.

اکثر دسته‎ بندی های بهره هوشی افرادی که در آن قرار می‎گیرند را نام‎ گذاری می‎کنند. بنابراین اگر به دنبال پیدا کردن سطح بهره هوشی یک نابغه هستید، «بسیار با استعداد» می‎تواند اصطلاحی باشد که به دنبال آن هستید.

توزیع نرمال در تست هوش

با آن که نمره IQ به صورت گسترده به عنوان یک آمار روانشناسی شناخته می‎شود، ولی ارتباط آن با سایر سنجش‎ های آماری کمتر شناخته شده است. بهترین راه برای توضیح این اندازه ‎گیری ‎ها و ارتباط آن‎ها استفاده از توزیع نرمال است که از آن به عنوان منحنی بل (Bell Curve) نیز یاد می‎کنند.

چارت نمره IQ زیر یک نمایش بصری و مقیاس یک توزیع نرمال را نشان می‎دهد. محور افقی را به عنوان تمامی نمره‎ های متفاوتی در نظر بگیرید که یک فرد احتمال دارد به دست آورد که از کمترین تا بالاترین مقدار هستند. محور عمودی تعداد افرادی را نشان می‎دهد که این نمره خاص را به دست می ‎آورند.

یک نمره تست هوش براساس یک گروه هنجاری با یک متوسط نمره 100 و یک انحراف از معیار 15 محاسبه می‎شود. انحراف معیار اندازه گستردگی و در این مورد نمره ‎های IQ است. یک انحراف از معیار 15 به معنای این است که 68 درصد گروه هنجاری نمره‎ ای بین 85 (15 – 100) و 115 (15 + 100) به دست آوردند. به عبارت دیگر، 68 درصد گروه هنجاری نمره ‎ای با یک انحراف از معیار متوسط (100) دارند.

همچنین، 95 درصد گروه هنجاری یک نمره IQ در دو انحراف از معیار از مقدار متوسط دارند. بنابراین 95 درصد گروه هنجاری یک نمره بین 70 (30 – 100) و 130 (30 + 100) دارند.

به عبارتی تنها 2.5 درصد افراد موفق به امتیاز بیشتر از 130 می‎شوند. به عنوان مثال، کشور هلند 17 میلیون جمعیت دارد. براساس احتمال، تنها 25 نفر از این افراد نمره هوش 170 دارد. تنها یک فرد با نمره هوش 180 وجود خواهد داشت. تنها 4 نفر از 1000 نفر در یک تست هوش حداقل امتیاز 140 را می‎گیرند.

بسیاری از تست های هوش آنلاین نسبتا ساده برای شما امتیاز 130 یا بالاتر را به همراه می‎ آورند. این تست‎ها اغلب اوقات هدف متفاوتی دارند مانند جمع ‎آوری اطلاعات برای اهداف بازاریابی. تست کلاسیک هوش و تست هوش نسبی فرهنگی به هزینه کمی نیاز دارند ولی نمره هوش دقیق و قابل اعتمادی در اختیارتان قرار خواهند داد.

کاربرد تست هوش چیست؟

از تست ‎های هوش برای اهداف متفاوتی استفاده می‎شود. استفاده از آن‎ها برای موارد زیر است:

  • انتخاب شغل و مشکلات مربوطه.
  • انتخاب کارمندان.
  • انتخاب مدرسه و رشته.
  • تحقیق بالینی در مورد بیماری‎هایی که تاثیر منفی روی هوش می‎گذارند، مانند زوال عقل.

تست ‎های هوش می‎توانند تحت این شرایط بسیار مفید باشند چون نمره‎ های بالای بهره هوشی (IQ) یک ظرفیت پیش‎ بینی کننده دارند. یعنی بهره هوشی به موفقیت تحصیلی در مدرسه، شغل، ویژگی‎های رهبری و خلاقیت ربط داده می‎شود.

قانون کلی این است هرچه نمره هوش شما بالاتر باشد، عملکرد بهتری در دنیای مدرسه و کار خواهید داشت. بنابراین، براساس امتیاز بهره هوشی ‎تان می‎توانید در مورد آینده‎ تان انتخاب ‎های بهتری بگیرید.

آیا تست هوش یا آی کیو تنها پیش ‎بینی کننده موفقیت است؟

گرچه از تست‎ هوش به عنوان بهترین عوامل پیش‎ بینی کننده موفقیت یاد می‎شود ولی یقینا عوامل دیگری نیز سهیم هستند مانند شخصیت ، دسترسی به یک شبکه عظیم و شانس محض. به عنوان مثال، اگر در برخورد با افراد خوب باشید، در اکثر موقعیت‎ های کاری عملکرد بهتری به نسبت فردی دارید که چنین توانایی را ندارد، حتی با آن که آن‎ها ممکن است نمره IQ بالاتری از شما داشته باشند.

برخی از افراد حتی ادعا می‎کنند نمره بیش از حد بالای IQ می‎تواند به ضرر شما باشد. از نظر افرادی که نمره بسیار بالایی در تست هوش می گیرند، سایر افراد بسیار کند و تنبل هستند و گاهی اوقات ممکن است حس کنند درک نمی‎شوند.

ارتباط بین تیپ شخصیتی و بهره هوشی بالا 

توانایی تحسین زیبایی و کنجکاو بودن ارتباط بسیار قوی با IQ بالا دارد. این «عطش شناختی» به مردم انگیزه می‎دهد در جهان اطراف خود چیزهای بیشتری را کشف کنند. این نتایج از تحقیقی به دست آمده است که در آن تقریبا 500 نفر تست‎ شخصیت‎ شناسی نئو و تست IQ را انجام دادند. نتایج نشان داد که بیشترین ارتباط بین ویژگی شخصیتی استقبال از تجربه و هوش بالا دیده می‎شود.

استقبال یا گشودگی که در تست شخصیت شناسی نئو با گزارش کامل مورد ارزیابی قرار میگیرد شش زیر مجموعه دارد که در ذیل به آن اشاره شده است. استقبال از تجربه یا گشودگی شامل میل به خیال‎ پردازی (تخیل) ، حساسیت نسبت به زیبایی (زیبایی‎ شناختی) ، آگاهی از عواطف (احساسات) ، ارجحیت به مسائل تازه (رفتار) ، کنجکاوی ذهنی (ایده‎ ها) و ارجحیت برای ارزش ‎های غیر سنتی (ارزش‎ ها) دارد.

هوش متبلور تقریبا معادل دانش عمومی است یعنی داشتن اطلاعات عمومی بالا در مورد مسائل مختلف جهان. افراد هوشمندتر به ویژه زیبایی را تحسین کردند چون آن‎ها یک حس زیبایی شناختی قوی داشتند. آن‎ها همچنین از نظر ذهنی کنجکاو بودند و به خاطر خودشان به ایده‎ها علاقه داشتند. این دو حالت استقبال از تجربه بیشتر از همه به هوش شفاف شده ربط داشتند.

در این مطلب قصد داریم به ویژگی‎ های شخصیتی مهمی اشاره کنیم که بیشترین ارتباط بین آن‎ها و مقدار هوش بالا است.

افرادی که از تجربه ‎های جدید استقبال می‎کنند به گفته محققان علم روانشناسی هوش بیشتری دارند.

استقبال از تجربه یا گشودگی یعنی علاقه داشتن به چیزهایی که جدید، پیچیده یا حتی خلاف سنت و قراردادها هستند.

استقبال از تجربه به ویژه در کسب دانش عمومی مهم است چون سطح کنجکاوی افراد را بالا می‎برد و برای یادگیری مسائل جدید به آن‎ها انگیزه می‎دهد.

استقبال از تجربه همچنین یکی از 5 خصوصیت مهم شخصیتی است که سایر آن‎ها عبارتند از برونگرایی، سازگاری، وظیفه‎ شناسی و روان ‎آزردگی می باشد. این خصوصیات توسط تست نئو سنجیده می شود.

ویژگی‎های خلاقیت، حساسیت نسبت به عواطف و استقبال از مسائل همچنین بیشترین ارتباط را با بهره هوشی بالاتر دارند. دلیل آن می‎تواند این باشد که باهوش بودن باعث می‎شود افراد نسبت به دنیای اطراف خود کنجکاوی بیشتری نشان دهند.


شخصیت شناسی توسعه فردی مصاحبه و استخدام منابع انسانی خودشناسی تست هوش


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.

سهند اکبری
سهند اکبری    (4 سال قبل)
سلام خسته نباشید چه ارتباط بین تیپ شخصیتی و بهره هوشی بالا هست؟
سین دال
سین دال    (3 سال قبل)
همانطور که در مقاله بالا اشاره شده ، تحقیقات نشان داده که بین برخی از ویژیگهای شخصیتی که تست نئو می سنجد و هوش آی کیو ارتباط وجود دارد.
سین دال
سین دال    (3 سال قبل)
اما به طور کلی اگر منظور شما درمورد تیپ های شخصیتی تست mbti یا تست اینیاگرام و سایر تست های شخصیت شناسی باشه، جواب خیر است.