علائم افسردگی چیست و در مورد آن چه کاری میتوان انجام داد؟

1398/08/25 2:22 PM - 4 سال قبل


علائم افسردگی در افراد متفاوت است اما احساس غم، احساس خلاء، از دست دادن علاقه یا لذت در فعالیت های روزانه همگی علائمی هستند که برای هر فردی ممکن است پیش آمده باشند اما اگر به صورت ادامه دار باشند، زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می‌ دهند و ممکن است افسردگی باشد. 

لینک تست نئو شناسایی افسردگی

طبق مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (Centers for Disease Control and Prevention) ، حدود 7.6 درصد از افراد بالای 12 سال تجربه دو هفته‌ای از علائم افسردگی را دارند. این عدد قابل ملاحظه است و مقیاس اهمیت مسئله را نشان می‌دهد. طبق آمار سازمان بهداشت جهانی (WHO) ، افسردگی شایع ترین بیماری در سراسر جهان و عامل اصلی ناتوانی است. آنها تخمین می زنند که 350 میلیون نفر در سطح جهان تحت تاثیر افسردگی قرار دارند.

حقایقی در که در مورد افسردگی باید بدانید:

  • به نظر می رسد علائم افسردگی در بین زنان بیشتر از مردان است.
  • علائم آن شامل عدم شادی و کاهش علاقه به مواردی است که برای خوشبختی فرد لازم است.
  • وقایع بد زندگی باعث ایجاد تغییراتی در فرد می‌ شود که معمولاً فرد را دچار افسردگی می کند.
  • دلایل افسردگی کاملاً درک نشده است اما احتمالاً ترکیبی پیچیده از عوامل ژنتیکی، بیولوژیکی، محیطی و روانی اجتماعی است.

تست افسردگی 

افسردگی نوعی اختلال خلقی است که با خلق و خوی ناراحتی و احساس غم و از دست دادن علاقه مشخص می‌ شود. این یک مشکل پایدار است و یک مسئله گذرا نیست و به طور متوسط 6 تا 8 ماه به طول می انجامد.

تشخیص افسردگی با مشورت پزشک یا مشاور روانشناسی و یا روانپزشک آغاز می‌ شود. این مهم است که به دنبال کمک یک متخصص بهداشت و درمان باشید تا دلایل مختلف افسردگی را بررسی کند تا تشخیص دقیق افتراقی مشخصی داده شود و اطمینان از درمان مؤثر به وجود آید. در اکثر مواقع روان پزشکان ممکن است معاینه جسمی برای بررسی دلایل جسمی انجام دهند و شرایط زندگی فرد بررسی شود و سوالاتی از فرد در مورد تاریخچه زندگی و علائم و دوره زمانی ابتلا به افسردگی بررسی شود.

برخی پرسشنامه‌ ها به روانشناسان برای ارزیابی شدت افسردگی کمک می‌کنند. به عنوان مثال مقیاس رتبه بندی افسردگی همیلتون دارای 21 سوال است که امتیازات حاصل از آن ، شدت بیماری را توصیف می‌کند. مقیاس همیلتون یکی از پرکاربرد ترین ابزارهای ارزیابی در جهان است که پزشکان از نظر افسردگی رتبه بندی می کنند.

پرسشنامه دیگر تست نئو است که عوامل زیادی را در فرد مورد بررسی قرار می دهد که یکی از آن ها میزان افسردگی در فرد است. مزیت تست نئو این است که علاوه افسردگی میزان خشم و کینه، آسیب پذیری، تکانش و غیره را هم مورد سنجش قرار میدهد. 

لینک تست نئو با گزارش کامل

چه چیزی به عنوان افسردگی طبقه بندی نمی شود؟ 

افسردگی با نوسانات خلقی که افراد به عنوان بخشی از زندگی عادی تجربه می کنند متفاوت است. پاسخ عاطفی موقت به چالش های زندگی روزمره افسردگی نیست. به همین ترتیب ، حتی احساس غم و اندوه ناشی از مرگ نزدیکان اگر ادامه دار نباشد، افسردگی نیست. با این حال احساس ناراحتی از از دست دادن عزیزان اگر ادامه دار باشد، افسردگی به حساب می آید.

علائم افسردگی و نشانه های آن 

علائم افسردگی می تواند شامل موارد زیر باشد: 

• حالت افسردگی 

• کاهش علاقه یا لذت از فعالیت هایی که قبلاً از آنها لذت برده شده ، مانند از دست دادن میل جنسی 

• کاهش وزن غیر عمدی (بدون رژیم غذایی) یا اشتها کم 

• بی خوابی (مشکل در خواب) یا هایپرسومیا (خواب بیش از حد) 

• تحریک روانی ، به عنوان مثال ، بیقراری ، قدم زدن در بالا و پایین 

• تاخیر در مهارتهای روانشناختی ، به عنوان مثال ، کندی حرکت و گفتار 

• خستگی یا از بین رفتن انرژی • احساس بی ارزشی یا گناه 

• اختلال در تفکر ، تمرکز و تصمیم گیری 

• افکار مکرر در مورد مرگ یا خودکشی یا تلاش برای خودکشی

برخورد با افسردگی پس از زایمان ، اگر به تازگی بچه دار شده‌ اید و احساس کمبود می‌ کنید ، می‌ تواند افسردگی پس از زایمان باشد.

علل افسردگی چیست؟ 

دلایل افسردگی کاملاً درک نشده است و ممکن است به یک منبع واحد نرسد. افسردگی احتمالاً به دلیل ترکیبی از عواملی است که شامل موارد زیر است:

 • ژنتیک

 • بیولوژیکی - تغییر در سطح انتقال دهنده عصبی

 •محیطی

 • روانشناختی و اجتماعی (روانی)

کدام افراد بیشتر در معرض خطر افسردگی نسبت به سایرین هستند؟

  • حوادث زندگی : این موارد شامل دلسردی، طلاق، مسائل مربوط به کار، روابط با دوستان و خانواده، مشکلات مالی ، نگرانی های پزشکی یا استرس حاد است.
  • شخصیت : کسانی که استراتژی های مقابله ای کمتری دارند یا آسیب های زندگی قبلی را دارند، بیشتر در معرض افسردگی هستند.
  • عوامل ژنتیکی : داشتن بستگان درجه یک مبتلا به افسردگی خطر را افزایش می دهد.
  • ترومای کودکی
  • برخی از داروهای تجویزی : اینها شامل داروهای کورتیکو استروئیدها، برخی از مسدود کننده های بتا، اینترفرون و سایر داروهای تجویزی است.
  • سوء استفاده از داروهای تفریحی : سوء استفاده از الکل، آمفتامین و سایر داروها به شدت با افسردگی ارتباط دارند.
  • آسیب دیدگی در قسمت سر در گذشته.
  • داشتن یک قسمت از افسردگی اساسی : این خطر ابتلا به بیماری بعدی را افزایش می دهد.
  • سندروم درد مزمن : این مورد همراه سایر بیماری های مزمن مانند دیابت، انسداد مزمن ریوی، بیماری های قلبی عروقی باعث افسردگی می شوند.

درمان افسردگی 

افراد به صورت دایره ای می‌ نشستند و در گروه درمانی یا مشاوره به فرد گوش می دادند. مشاوره یا درمان ممکن است به فرد در مدیریت علائم افسردگی کمک کند.

افسردگی یک بیماری روانی قابل درمان است. 

سه عامل برای مدیریت افسردگی وجود دارد:

  1. پشتیبانی  از بحث در مورد راه حل های عملی و کمک به استرس تا آموزش اعضای خانواده.
  2. روان درمانی همچنین به عنوان گفتگوی درمانی شناخته می شود مانند درمان رفتاری شناختی (CBT).
  3. به طور خاص درمان دارویی ضد افسردگی

روان درمانی افسردگی 

روشهای روانشناختی یا صحبت کردن برای افسردگی شامل درمان شناختی-رفتاری (CBT) ، روان درمانی بین فردی و درمان حل مسئله است. در موارد خفیف افسردگی ، روان درمانی اولین گزینه برای درمان افسردگی است. در موارد متوسط و شدید افسردگی ، ممکن است در کنار سایر درمانها مورد استفاده قرار گیرد. CBT و درمان بین فردی دو نوع اصلی روان درمانی است که در افسردگی مورد استفاده قرار می گیرد. CBT ممکن است در جلسات فردی با یک پزشک درمانی ، رو در رو ، به صورت گروهی یا از طریق تلفن انجام شود. برخی مطالعات اخیر نشان می‌دهد که CBT ممکن است به طور مؤثر از طریق رایانه و به صورت آنلاین هم اجرا شود. درمان بین فردی به بیماران مبتلا به افسردگی کمک می‌کند تا مشکلات عاطفی مؤثر بر روابط و ارتباطات را شناسایی کنند و اینکه چگونه اینها به نوبه خود بر خلق و خوی تأثیر می‌گذارند و می توانند تغییر کنند.

ورزش و سایر روشهای درمانی برای افسردگی

ورزش‌های هوازی ممکن است در برابر افسردگی خفیف کمک کند زیرا باعث افزایش سطح اندروفین و تحریک نوراپی نفرین عصبی انتقال دهنده عصبی می‌شود که به خلق و خو مربوط می شود.از روشهای تحریک مغز از جمله روشهای برانگیختگی درمانی همچنین در درمان افسردگی استفاده می‌شود. تحریک تکراری مغناطیسی transcranial ، پالسهای مغناطیسی را به مغز می‌فرستد و ممکن است در اختلال افسردگی اساسی مؤثر باشد. درمان افسردگی با Electroconvulsiveموارد شدید افسردگی که به درمان دارویی پاسخ نداده اند ، می توانند از درمان الکتروشوک (ECT) بهره مند شوند. این خصوصاً برای افسردگی روانی مؤثر است.

انواع افسردگی 

اگر ویژگی غالب فرد روحیه افسرده است، به آن افسردگی تک قطبی گفته می شود. با این حال ، اگر با حالات شیدایی و افسردگی همراه باشد که با دوره های روحیه طبیعی از هم جدا می شوند، به اختلال دو قطبی (که قبلاً افسردگی مانیک گفته می شد) گفته می شود.

افسردگی تک قطبی می تواند اضطراب و علائم دیگر را شامل شود اما هیچ قسمت شیدایی وجود ندارد. با این حال ، تحقیقات نشان می دهد که حدود 40 درصد از مواقع ، افراد مبتلا به اختلال دو قطبی افسرده هستند و تشخیص این دو شرط دشوار است.

 اختلال افسردگی عمده با ویژگی های روانی 

این وضعیت با افسردگی همراه با روان‌پریشی مشخص می‌شود. روان پریشی می تواند توهمات را شامل شود باورهای غلط و جدا شدن از واقعیت یا توهم  و احساس چیزهایی که وجود ندارند.

افسردگی پس از زایمان 

زنان اغلب "بلوز کودک" را با یک نوزاد متولد می‌کنند، اما افسردگی پس از زایمان شدیدتر است.

اختلال افسردگی اساسی با الگوی فصلی 

پیش از این اختلال عاطفی فصلی (SAD) نامیده می شد ، این وضعیت با کاهش تابش روز در زمستان مرتبط است. افسردگی در این فصل اتفاق می‌ افتد اما برای بقیه سال و در پاسخ به نور درمانی بلند می‌شود. به نظر می رسد کشورهایی که زمستان های طولانی یا شدید دارند بیشتر تحت تأثیر این شرایط هستند.


نئو


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.


مقالات پیشنهادی


آزمون های مرتبط



پر بازدیدترین ها