تست هوش هیجانی EQ برادبری و گریوز


تعداد سوالات
28
مدت زمان
5 دقیقه

شروع آزمون


تست هوش هیجانی برادبری (EQ) برای سنجش هوش ارتباطی افراد طراحی شده است. اگر می خواهید بدانید که هوش هیجانی شما در مقایسه با دیگران چه وضعیتی دارد، این تست به شما اطلاعات خوبی میدهد. هوش هیجانی یا همان EQ مشخص می کند که فرد تا چه اندازه از احساسات و هیجانات خود اطلاع دارد. بدین صورت که فرد بتواند اولاً خود را درک کند و ثانیاً بتواند در موقعیت های مختلف رفتار مناسبی را از خود بروز دهد. هوش هیجانی آنقدر مهم است که حتی از آن به عنوان یکی از فاکتورهای اصلی در موفقیت و پیشرفت یاد می کنند. آزمون تست هوش هیجانی یا همان تست EQ یک آزمون روان شناسی است که قدرت تفکر فرد را در مواجهه با هیجانات و احساسات را می سنجد و الزاماً تعیین کننده نوع شخصیت و رفتار نیست. هوش هیجانی یا (Emotional Intelligence) اصطلاحی است که  به معنای توانایی افراد در شناخت احساسات خود و مدیریت آن در خودشان و سایرین است.

هوش هیجانی چیست و چه معنایی دارد؟

هوش هیجانی تعصبات یک فرد و تفکر شفافانه است که منجر به تصمیم گیری و قضاوت می شود.

هوش هیجانی معمولا موارد زیر را در بر می گیرد:

  • افرادی که هوش هیجانی خوبی دارند بهترین گزینه ها در همدردی عاطفی هستند.
  • هوش هیجانی به معنای توجه به عواطف یک فرد و تشخیص آن ها است.
  •  در هوش هیجانی شناخت دقیق حالات و روحیه خود و سایرین اهمیت زیادی دارد.
  • هوش هیجانی روش درستی برای مدیریت روحیه یا کنترل روی احساسات است.
  • واکنش نشان دادن با احساسات و رفتارهای مناسب در موقعیت های مختلف زندگی (به ویژه تحت شرایط دشوار و استرس زا)
  • افراد با هوش هیجانی بالا قدرت فوق العاده ای در ایجاد تعادل بین بیان صادقانه احساسات به همراه تواضع، ملاحظه نگری و احترام (یعنی برخورداری از مهارت های اجتماعی و ارتباطی خوب)

چرا موضوع هوش هیجانی در محیط کار اهمیت دارد؟

اگر اندکی دقت کنید متوجه می شوید که اهمیت هوش هیجانی به بهترین شکل ممکن در عملکرد کارمندان دیده می شود.

به عبارتی هوش هیجانی می تواند تعصبات و شفافیت الگوهای تفکر یک فرد را نشان دهد که به او اجازه می دهند تصمیم های صحیح بگیرد. موفقیت کارمندان در گرو توانایی آنها در انجام قضاوت شفاف و صحیح بستگی در موقعیت های شغلی است.

شفافیت فکری و خونسردی در شرایط آشفته و استرس زا ، بهترین کارمندان را از آن هایی که عملکرد ضعیفی دارند جدا می کند و به همین علت موضوع هوش هیجانی در محیط کار اهمیت دارد.

چرا سنجش هوش هیجانی در مقایسه با رفتارها یا شخصیت مهم تر است؟

از بین شایستگی هایی که مرتبط با موفقیت در محیط کار هستند، 80 درصد آن ها براساس هوش هیجانی هستند که به مراتب بیشتر از ویژگی های شخصیتی و بهره هوشی (IQ) است.

کارمندانی که هوش هیجانی بالایی دارند می توانند واکنش های احساسی فوری خود را مدیریت کنند، با سایرین موثر ارتباط برقرار کنند، با تغییر به خوبی کنار بیایند، مشکلات را حل کنند و از شوخ طبعی در شرایط تنش زا برای ایجاد رابطه با سایرین استفاده کنند.

کارمندانی که هوش هیجانی پایینی دارند احتمالا از اصول اخلاقی و سیاست های شرکت تخطی می کنند، قوانین سازمان را در نظر نمی گیرند، در حین کار از مواد مخدر استفاده می کنند، باعث ایجاد تنش و اختلاف می شوند و منافع شخصی را در مقایسه با ارزش های سازمانی مهم تر می دانند.

تاثیر هوش هیجانی در سازمان چگونه است؟

شرکت هایی که کارمندانی با هوش هیجانی بالا دارند به علت کاهش نرخ خروج کارمند از شرکت و عملکرد بهینه تر کارمندان در مقایسه با رقبا یک مزیت رقابتی مهمی دارند.

در نتیجه هوش هیجانی شامل توانایی‌ هایی مثل انگیزه دادن به خود، پشتکار در شرایط دشواری و سرخوردگی، کنترل رفتارهای تکانشی، به تاخیر انداختن خواسته‌ها، تنظیم هیجانات، جلوگیری از غلبه‌ی استرس بر قدرت فکر کردن، همدلی با دیگران و امیدواری است..

به علت اهمیت هوش هیجانی برای مدیران کسب و کارها سنجش هوش هیجانی کاندیداهای شغلی در مرحله پیش از استخدام بسیار مهم است تا مشخص شود افراد در نقش های جدید خود چقدر می توانند موفق باشند. مسلما شرکت هایی که از اهمیت این موضوع باخبر هستند برای کارمندان با هوش هیجان بالایی ارزش قائل می شوند، یعنی افرادی که روی هدف نهایی شرکت تاثیر مثبت می گذارند و این تاثیر مثبت موفقیت خود و شرکت را پی خواهد داشت.

 هوش هیجانی فرآیند اکتسابی نیز هست و افراد می توانند با تمرکز روی عوامل موثر بر آن و تمرین به سطوح بالاتری از هوش هیجانی دست یابند.

تست هوش هیجانی برادبری چیست؟

تست هوش هیجانی برادبری مقیاسی برای سنجش کلی هوش هیجانی است. تست هوش هیجانی سطح هوشی را مشخص میکند که نشان می دهد این افراد چقدر در مدیریت هیجانات خود موفق هستند، آن را مدیریت می کنند و می توانند در روابط اجتماعی خود از این هوش برای ارتباط موثر با دیگران استفاده کنند. ثابت شده است افرادی که هوش هیجانی بالاتری دارند، توانایی درک و مدیریت احساسات خود را دارند و به همین علت می توانند رهبران بهتری برای سازمان ها باشند. 

انجام تست هوش هیجانی برادبری به ما چه کمکی می کند؟ 

تست هوش هیجانی برادبری میزان هوش هیجانی افراد را مشخص میکند. این سنجش به آنها کمک میکند که به طور کلی بدانند که میزان هوش هیجانی در آن ها چقدر است. هوش هیجانی ارتباط زیادی با میزان موفقیت و ارتباطات موثر افراد دارد. این آگاهی به افراد کمک می کند تا بتوانند سنجشی از هوش هیجانی خود نسبت به افراد دیگر جامعه داشته باشند. خوشبختانه هوش هیجانی قابلیت افزایش را دارد. اگر فرد نمره پایینی کسب کند می تواند، آن را بهبود ببخشد. دکتر مایر معتقد است که هوش هیجانی را می توان آموخت و تقویت کرد. مشکل اصلی در ارتباطات افراد اینست که ما بیشتر بر اساس عادت نسبت به موقعیت ها واکنش نشان می دهیم. پس اولین قدم دقت به احساساتمان در مواقع مختلف و شناختن عادت ها است با گذر زمان می توان عادت ها را تغییر داد و احساسات و هیجانات را مدیریت کرد. این همان تقویت هوش هیجانی است

چطور تست هوش هیجانی برادبری به وجود آمد؟

 احتمالا در نظر اول مفهوم جدیدی به نظر می آید. همه ما با  نقش و اهمیت هیجان و احساسات در رفتار و تصمیم گیری ها آشنا هستیم، باید بگوییم که آشنایی با هوش هیجانی نه تنها وسعت دارد بلکه دارای قدمت چند هزار ساله (حداقل در حد یونان باستان) است. استناد قدمت شناخت هوش هیجانی به تعریف طبع چهارگانه برای انسان و به‌کار بردن مفاهیمی مثل خُلق،  در کتب تاریخی است که این نکته را که توجه به نقش هیجانات در رفتار و تصمیم انسان مهم است، خاطرنشان می کند.

قرن معاصر هم، در هوش هیجانی و نمایش آن‌ها در قالب زبان بدن و چهره و رفتار، و نیز واکنش های هیجانی بدن انسان، مطالعات گسترده‌ای انجام شده که چارلز داروین و پل اکمن از جزو اولین محققان در حوزه هوش هیجانی بوده‌اند.

نقش احساسات و هوش هیجانی در تصمیم گیری هم، مسئله ای است که در تحقیقات زیادی، از جمله پژوهش های دنیل کانمن و همکارانش، مورد بررسی قرار گرفته است.به عبارتی می‌توان گفت  هوش هیجانی تلاش  افراد در راستای تعریف یک قاعده و مشخصه جدید و لزوما دانش جدیدی محسوب نمی شود.

تست هوش هیجانی برادبری توسط دکتر تراویس برادبری و دکتر جین گریوز در سال 2004 تدوین شده است. همه ما به تجربه به این نتیجه رسیده ایم که هنگام تصمیم گرفتن و انجام دادن کاری، احساسات مان به همان اندازه و گاه بیشتر از تفکراتمان، اهمیت پیدا می کند. این تست نمره هوش هیجانی شما را به صورت کلی گزارش می کند. اگر مایل هستید بدانید دقیقاً در کدام شاخص های هوش هیجانی ضعیف یا قوی هستید، می توانید از  تست هوش هیجانی بار ان استفاده کنید.

تست هوش هیجانی برادبری و گریوز چه اطلاعاتی در اختیار ما قرار می دهد؟

افرادی که سطح مناسبی از هوش هیجانی EQ را دارند موفق‌تر هستند و ارتباطات خوبی می‌توانند با دیگران برقرار نمایند. اما افرادی که هوش هیجانی نامطلوبی دارند، علاوه بر اینکه نمیتوانند از ظرفیت های خود در کسب و کار استفاده کنند، به دلیل اشتباهاتی که در ارتباطات خود با افراد دچار می‌شوند دچار مشکلات روحی و جسمی بیشتری می‌شوند، زیرا تنش ها و فشارهای بیشتری را تحمل می‌کنند.

بسیاری از انسانهای موفق در حوزه کسب و کار و حوزه های فردی، الزاما هوش IQ یا تحصیلات فوق العاده ای نداشته اند. تست و تایپ از موثرترین فاکتورها در موفقیت این افراد را هوش هیجانی بالاتر از متوسط میداند. نکته ی قابل توجه در هوش هیجانی این است که هوش EQ ، قابل ارتقا و اکتسابی میباشد. تست و تایپ آگاهی از سطح هوش هیجانی را از اولین گام های آغاز موفقیت میداند. برای شروع مسیر موفقیت ترکیب و استنباط از تفاسیر سایر آزمونهای روانشناسی استاندارد در حوزه کسب و کار، توصیه میگردد. 

تست هوش هیجانی برادبری چه چیزی را در افراد می سنجد؟

تست هوش هیجانی برادبری و گریوز با یک عدد نشان داده می شود. که این عدد می تواند توانایی فرد را در هوش هیجانی از ضعیف تا عالی نشان دهد. اگر همیشه عصبانی هستید و نمی دانید در برابر موقعیت های مختلف باید چه واکنشی نشان دهید، بهتر است میزان هوش هیجانی خود را بسنجید.

کاربرد تست هوش هیجانی برادبری در استعدادیابی چیست؟

هوش هیجانی در افراد در کودکی شکل میگیرد اما تا سن 15 سال قابلیت اندازه گیری ندارد. زیرا هوش هیجانی ارتباط زیادی با رشد مغزی و شناختی کودکان دارد و اندازه گیری آن در سنین پایین تر اعتبار ندارد. افرادی که در سن بین 17 تا 24 سال هستند میتوانند از این تست برای سنجش ارتباطات خود استفاده کنند تا بفهمند در این زمینه چقدر باید کار کنند. 

نکاتی درباره تحلیل تست هوش هیجانی برادبری

تست و تایپ توصیه می نماید از تست هوش هیجانی بار_ان که 15 عامل را در هوش هیجانی ارزیابی می نماید و هر عامل را جداگانه امتیاز می دهد و تست هوش چند گانه گاردنر که 8 نوع هوش، از هوش‌های شناخته شده را به تفکیک مورد ارزیابی قرار می دهد، استفاده نمایید. 

مواردی که باید در هنگام پاسخ دهی به تست هوش هیجانی برادبری و گریوز مورد توجه قرار دهید:

ارزیابی واقعی و دقیق مهارتهای هوش هیجانی به اراده ی شما برای پاسخ دهی دقیق وابسته است. برای این کار باید عمیقاً فکر کنید که در وضعیت‌های مختلف چگونه رفتار می‌کنید. در پاسخ دادن به موارد زیر توجه کنید:

الف) ابتدا از طرز تفکر و رفتار خود در وضعیت‌های مختلف، در ذهنتان تصویری واضح و شفاف ایجاد کنید. همه وضعیتها را در نظر بگیرید، نه فقط وضعیت هایی که به خوبی از عهده ی آن‌ها بر می آیید.

ب) سپس، بگوییدکه هر چند وقت یکبار یا با چه فراوانی، رفتار ذکر شده در سوال را انجام می‌دهید.


شروع آزمون